"Vi vill också ha en mellanstor crossover" sa Renault och visade upp en snygg kaross för märkesbrodern Nissan. Japanerna var genast med på noterna och lånade ut merparten av tekniken från storsäljaren Qashqai. Därmed är bilarna lika, men ändå olika. Allt från Nissan gömmer sig nämligen under karossen och utåt sett delas bara en glasklar detalj: framrutan.
Fransosen har ett tufft nosparti där grillen fått en smakfull kromsarg och karossidorna utstrålar muskler. Renault Kadjar har alla detaljer en crossover ska ha såsom takbågar i aluminium, markerade hjulhus och hasplåtar i äkta plast.
Ett stort plus är att dörrarna omsluter trösklarna, vilket gör att byxbenen inte blir smutsiga när man hoppar in och ut från kupén. Inredningen är elegant och ska tuffare stigar erövras så kan framsätespassageraren greppa ett bastant handtag på mittkonsolen.
Har du ingen passagerare med dig så kan ryggstödet istället fällas och vips får man ett praktiskt bord. Det går inte att klaga över komforten och bilen är några centimeter större än Nissan Qashqai, vilket gynnar såväl baksäte som bagage. Hostar du upp 8 900 kronor så ingår dessutom en sjutums pekskärm med navigation och röststyrning - men tyvärr har systemet problem med svenskan.
Läs hela recensionen i fredagens papperstidning - eller i vår e-tidning
Kadjar skjuter skarpt
Renaults nya crossover Kadjar är en mix av franskans "quad" och "jaillir", vilket betyder ungefär "skjuta iväg snabbt". Nu är det inte riktigt sant för motorerna är inga prestandamonster även om kraften räcker till de allra flesta. Det som skjuter iväg snabbast är måhända priset om du är en flitig kryssare bland tillvalen. Men då får du också en tuffing som har siktet inställt på att bli en av klassens favoriter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!