Kangoo mot strömmen

Vi har alla sett de pippigula bilarna som kommer farandes hals över huvud i posthornets tecken. Renault Kangoo har sedan introduktionen fått slita hårt, vilket i sin tur påverkat miljön. Varje år kör landets brevbärare 30 miljoner mil, förbrukar över 70 miljoner liter bränsle och släpper ut 185 000 ton koldioxid. Det är skrämmande siffror - men nu kommer frälsaren. Renault Kangoo Z.E. är en "ren" investering som förpassar de gamla trotjänarna till postmuseet!

Foto:

Renault2012-04-21 04:05


Renault Kangoo Z.E. lanseras i två versioner: Z.E. och Maxi Z.E. Den senare är som namnet antyder förlängd med fyrtio centimeter och tar fyra kubikmeter last mot den mindre som sväljer tre. Detta tack vare att batteripacken av litiumjontyp är placerad under golvet och inkräktar därmed inte på utrymmet.

Tanklocket kvar
Renault Kangoo Z.E. är kanske mest avsedd som en tvåsitsig hantverks- eller budbil, men det går även utmärkt att få den största Maxi-versionen med fem sittplatser och skjutdörrar. Naturligtvis med sidofönster runt om, medan lastslukarna har fått glaset ersatt med plåt. Vi testade familjetransportören som bjussar på gott om plats, men körställningen är fortfarande tämligen upprätt - alltså lite "kyrkbänkskänsla". I standardutrustningen ingår ABS-bromsar, antisladdsystem, fyra krockkuddar, luftkonditionering och farthållare. Dessutom erbjuds ett smart ljudsystem som varnar cyklister och gångtrafikanter att "här kommer jag" då bilen är farligt ljudlös. Låt oss kalla det för ett modernt posthorn. Laddningen görs via en liten lucka i nosen, men varför i hela friden finns ändå tanklocket kvar? Jo, trots att bilen inte rullar på något fossilt bränsle så gömmer sig en liten dieseltank på tretton liter - till kupévärmaren.

Jakten på watten
Det är gott om plats i motorrummet där en elmotor på 60 hästkrafter och 226 Newtonmeter arbetar spöklikt tyst. Färden till hundra rullar på sävliga 22,4 sekunder medan toppfarten är 130, men siffrorna är bara av akademiskt intresse eftersom allt är programmerat för att snåla på watten. När man exempelvis motorbromsar så tas all energi till vara och laddar batterierna. Någon växellåda i ordets rätta bemärkelse finns inte utan spaken är mer att likna vid ett kontaktdon där man väljer om elmotorn ska snurra framåt eller bakåt.
Priserna på Renault Kangoo Z.E. är mycket bra och startar från 248 125 kronor, men då ingår inte batteripacken som ska palla sjutton mils körning på en laddning. Nej, batteriet kan man inte köpa utan det får man hyra för tusen spänn i månaden. Fakturan kommer som ett brev på posten - förmodligen med hjälp av en rullande fransos i pippigul uniform!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!