Latjo La(j)ban

En av sextiotalets allra största bilsuccéer var Renault 4 Laban. De flesta har visserligen rostat bort och förmultnat på skroten, men det händer än i dag att den höga men ack så korta bilen siktas ute i trafiken. Nu är det äntligen dags för en hypermodern arvtagare att göra debut och det är en latjo familjetransportör som tänjer på spelreglerna för högbyggda pyttebilar. Det är inte så konstigt - Modus betyder nämligen "regel" på latin!

Foto:

Renault2004-10-22 07:35

Lissabon är kontrasternas huvudstad, här samsas gammalt och nytt på ett harmoniskt sätt. Det är klart som korvspad att provkörningen av nya Renault Modus genomförs här - fransosen är nämligen en nybyggd bil fylld av anrika traditioner. Vad sägs exempelvis om att den klassiska "svärmorsluckan" plockats fram ur gömmorna?

På farlig mark
Nej, det var inte bättre förr - i alla fall inte vad bekommer krocksäkerheten. För medan gamla Renault Laban föll ihop som ett korthus vid minsta smäll så stoltserar nya Modus med högsta betyg i Euro NCAP:s krocktester.
Det känns tryggt när vi tar plats bakom ratten, portugiserna är nämligen kontinentens sämsta bilförare och toppar olycksstatistiken.
På plats i den ombonade kupén så överraskar fransosen med sina generösa utrymmen. Långbenta nordbor sitter utmärkt inte bara i framsätet, utan även bak.Aktersoffan går dessutom att anpassa för två eller tre passagerare och kan skjutas upp till sjutton centimeter i längsled.
Modus har som sina syskon en centralt placerad instrumentpanel.
Hastighetsmätaren är digital, medan varvtalet visas med en pil som är graderad i periferin. Även bagageluckan bjuder på en rolig finess eftersom nedre delen kan öppnas separat som gamla tiders "svärmorslucka".

Skoj med hoj
Motorerna är många och består av tre bensinare (75/98/113 hk) samt två dieslar (65/80 hk) Testdagen till ära valde vi mellanmaskinen aŽla 98 kusar - den klarar hundrastrecket på 11,4 sekunder och med den portugisiska solen i ryggen toppas 177 km/h. Körmässigt erbjuds inte några sensationer: den elektriska styrservon ger nästan löjligt lätt styrning i låga farter men skärper till sig när plattan åker i mattan.Fjädringen ligger dock åt det komfortabla hållet precis som det anstår en fransk familjebil och man färdas dessutom förvånansvärt tyst vilket inte är helt självklart i högbyggen. Renault Modus är sammanfattningsvis ett genidrag med många finurliga och praktiska lösningar. Bland annat erbjuds ett genomskinligt glastak av jättemodell och en uppvisning av smart ingenjörskonst är den integrerade cykelhållaren Det ekonomiska är tyvärr inte spikat, men räkna med åtminstone 130 000 kronor för inroparen.
Ja, priserna var i alla fall bättre förr!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!