Med himlen som tak

Den svenska sommaren lever sitt eget liv. Medan regnet kan vräka ner ena sekunden så kan solen stråla den andra. Man får ofta välja mellan parasoll eller paraply, stranden eller solariet, hav eller vattenpalats. Därför är bilar som Renault Mégane Coupé Cabriolet så populära. Här spelar det ingen roll om vädergudarna får raseriutbrott när du kör med himlen som tak. Nej, man bara trycker på en knapp och vips färdas du i en läcker coupé med glastak istället!

Foto:

Renault2011-08-30 04:05


Det här med cabbar är inte så logiskt som många tror. England, som är världsberömt för sitt usla väder, är nämligen Europas största marknad medan solvänliga länder som Frankrike och Spanien tillhör minoriteten. Det är helt enkelt för varmt att köra cab, fast många tror naturligtvis precis tvärtom. Frågan är om nya Renault Mégane Coupé Cabriolet är en våt, förlåt, torr dröm?

Vädrar morgonluft
Med en knapptryckning surrar det till i de elhydrauliska motorerna och det stora tvådelade mörktonade glastaket, som mäter en halv kvadratmeter, viker ihop sig och glider elegant ner i bagageutrymmet. På tjugoen sekunder har bilen förvandlats från en ombonad fyrsitsig coupé till en luftig cabriolet för lika många. Låt oss börja med att titta på formgivningen: kaxig eller mesig, ful eller snygg? Avgörandet ligger naturligtvis i betraktarens ögon, men vi gillar utseendet som känns riktigt fräscht. Renault vädrar helt klart morgonluft, ändå drar det inte så mycket i kupén när vi kör nercabbat i spanska Valencia. Nu beror det på att baksätet har täckts med ett nät som fungerar likt en vindavvisare, men även med passagerare på plats så kan en liten glasruta mellan baksätets nackstöd fällas upp och den gör susen. Man sitter riktigt bra i framsätena, däremot hade vi önskat lite bättre med benutrymme där bak. Instrumenteringen tar hem priset i kategorin "typiskt franskt" och är ett hopkok av digitala samt analoga mätare.

Säkerheten på topp
Bagagefrågan är fortfarande en svår nöt att knäcka eftersom taket roffar åt sig halva utrymmet när det paketeras (417 / 211 liter). Men vi tar det för vad det är: nämligen ett i-landsproblem. Under huven erbjuds tre motorer: bensinare på 130 respektive 180 hästkrafter samt en turbodiesel på 110 hästar som tyvärr inte är miljöklassad. Vi har testat den förväntade storsäljaren - den minsta bensinfyran som klarar hundrastrecket på 10,7 sekunder, toppar 200 och kostar 269 900 kronor.
Hur det står till med köregenskaperna? Jo, riktigt bra. Det beror på att vridstyvheten ökat markant och på vägen uppför sig fransosen riktigt sportigt utan plötsliga kast från under- till överstyrning. Att köra med himlen som tak är dock riskfyllt men vid en rundslagning fälls två störtbågar upp snabbare än blixten. Om det däremot börjar regna så är det bara att vänta tjugoen sekunder på en läcker och vattentät coupé. Du får alltså två bilar till priset av en!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!