Mégane - i nöd och lust

Fransoserna har aldrig varit några megastora kombibeundrare vilket är underligt med tanke på en färsk undersökning som visar att fransyskorna ligger i topp när det gäller att bli på tjocken - i bilen. Men nu har något hänt och nya Renault Mégane Touring skördar framgångar på hemmaplan. Vissa liknar dock formgivningen vid en fransk "painriche" eftersom karossen är lång och smal, men när man väl "gröpt ur" bilen så visar det sig vara ett utsökt val!

Foto:

Renault2004-02-28 00:47

Det är en gammal tradition att ta till revolution i trikolorens hemland och nu har fenomenet även spridit sig till bilbranschen. Fransmännen är nämligen på god väg att vända upp och ner på hela motorvärlden - förra året var det exempelvis de tre musketörerna (Renault, Peugeot & Citroën) som ökade mest i Sverige och trenden ser ut att fortskrida. Varför? "Jo, vi bygger bra bilar med snygg design som folk vill ha" svarar Renaultchefen Louis Schweitzer med samma accent som kaféägaren René i "allå allå emliga armén".

Arv från Concorde
Den framgångsrika Mégnefamiljen har fått tillökning av en Touring på 450 välskapta centimeter. Ja, det rör sig alltså om en praktisk kombi som ärvt gener av hela tjocka släkten och som har alla förutsättningar att ge konkurrenterna en rejäl match - på pappret. Men hur är det i den bistra verkligheten? Jo, faktiskt bättre. Kupén bjuder på storbilskänsla och numera rullar fransoserna i bräschen vad gäller ljudisoleringen. Det är nästan knäpptyst, bara de åkande har säkerhetsbältena på sig. Annars brakar helvetet löst när det envisa plingandet sätter igång och man drar verkligen öronen åt sig, vilket är bra. Komforten har alltid varit Méganefamiljens trumfkort och nya Touring är inget undantag. Interiören har perfekt kvalitetskänsla och mellan de välformade framstolarna finns en tuff handbroms som liknar gasreglaget till en Concorde. Dessutom bjuder baksätet på rejäla utrymmen och det hänger samman med att frankofilerna dragit ut axelavståndet med sex centimeter.
Låt oss nu ta pulsen på kombin och undersöka hur det är med konditionen. Flåsar motorn konkurrenterna i nacken eller hamnar den på efterkälken mån tro? Nej, faktum är att fyrans 136 hästar gör ett suveränt jobb. Sprinten till hundra rullar på 9,7 sekunder och med vintersolen i ryggen toppas 198 km/h. Det innebär att krocksäkerheten måste ligga på topp och med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester behöver inte bilfamiljen skämmas för sig. Vad sägs exempelvis om sex krockkuddar, dubbla bältesförstreckare samt antispinn- och antisladdsystem? Men det är naturligtvis lastutrymmet som står i händelsernas centrum. Till vardags rymmer skuffen 520 liter fast med ryggstöden nerfällda så går det att pressa in imponerande 1600 liter. Därmed ryms en mindre dubbelsäng och voilá - fransyskorna kan fortsätta bli gravida. Allt är "bäddat" för ännu en fransk succé!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!