Mitt namn är Zoe

Fransmännens nya elskling sticker ut från mängden och då snackar vi inte bara om den tuffa designen utan även prislappen. Renault Zoe är nämligen den billigaste elbilen på marknaden, men allt har en baksida. I köpet ingår inga batterier utan dessa får man istället hyra och utan energikällan är bilen faktiskt värdelös. Fördelen är att när det gamla gjort sitt är det bara att hämta ett nytt. Nu är det bara att tuta och köra!

Foto:

Renault2014-10-03 04:05


Namnet Zoe härstammar från grekiskan och betyder liv. Vi rullar iväg nästintill ljudlöst, men för att inte skrämma "livet" ur fotgängare finns även tre olika varningsljud att välja mellan i farter upp till 30 km/h. Men föredrar man att susa fram helt obemärkt i trafiken så går det utmärkt att stänga av oljudet med ett simpelt knapptryck.

Följer trendenDesignen ser något uppblåst ut med den starkt markerade motorhuven, de smala blåtonade strålkastarna och luftintaget under det stora Renaultemblemet. Sidolinjerna är desto elegantare och fransmännen har fallit för designtrenden med dolda handtag till bakdörrarna. Dessutom kännetecknas bakpartiet av en liten utstickande takvinge och även här återfinns de blåtonade ljusen. Vi öppnar dörren och sätter oss bakom ratten på nya Renault Zoe och upptäcker ganska snart att inredningen till större del är lånad från Clio. På mittkonsolen trånar en stor pekskärm som visar information om bland annat körsätt och räckvidd. Därinunder finns de sedvanliga reglagen för exempelvis luftkonditionering, följt av växelväljare och avslutningsvis en klassisk handbromsspak. Under golvet gömmer sig batteripacken och när det är dags för laddning viker man bara undan Renaultloggan i nosen och pluggar in sladden.

Laddbox ingårUnder huven arbetar en elmotor på 88 hästkrafter i normalläge eller 60 hk i Eco-mode. 0-100 rullar på 13,5 sekunder samtidigt som bilen toppar 135 knyck. Fransmännen påstår att man tar sig 21 mil på en laddning, men den siffran ska man nog ta med en rejäl nypa salt. Det tar nio timmar att få full kräm i batteriet och till bilen medföljer en laddbox att sätta på väggen. Även installationen ingår då den måste monteras av en elektriker. Bor du i lägenhet kan det bli problem att hitta en placering och en vanlig 230-volts laddare är tyvärr tillbehör.
Även om bilen är din så kan du inte köpa loss batteriet utan detta får du hyra. Vad månadskostnaden landar på är olika beroende på hur långt du kör men priset startar från 799 kronor i månaden om du håller dig under 1 250 mil om året. Grundpriset börjar på 209 900 kronor och räknar du med supermiljöbilspremien på 40 000 är du vips nere i 169 900. Å andra sidan landar batterihyran på 9 588 kronor om året, men då behöver du inte oroa dig när batteripacken sjunger på sista versen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!