Racing & Sport i blodet

Liten, kaxig och med klara sportbilsambitioner. Nya Renault Clio gör stort väsen av sig och den smått uppkäftiga grillen har begåvats med tilläggsbokstäverna RS, vilket vittnar om sann körglädje. De svepande karosslinjerna bidrar till att ge ett lika karismatiskt som fräckt utseende. Det här är en fransos med racing och sport i blodet och det känns som om bilen ändrar karaktär beroende på om den körs på bana eller används till vardags. Allt handlar om hur lätt du är på den berömda högerfoten.

Foto:

Renault2013-07-22 04:05


Liten, tuff och i sportig förpackning. Fransmännen har lyckats med paradnumret att skapa den ultimata mixen mellan familjefraktare och sportbil. Nya Renault Clio R.S. är from som ett lamm när man exempelvis kör barnen till dagis och kan få äkta sportvagnsambitioner på vägen därifrån.

Det mesta av de bästaDesignen är fräck och på gränsen till lite uppkäftig. Den sportiga kostymen sitter som gjuten och Clio R.S. går att få i en mängd tuffa exteriörfärger och de starka kulörerna går även igen i interiören. Instrumenteringen med både analoga och digitala mätare ser riktigt prydligt ut men vi störs av alla kromlister - i visst ljus ser man bara kromet och inte instrumenten. Utrymmet går inte att klaga på och vad som är extra glädjande är att fransmännen äntligen insett att det finns långa människor, för sittkomforten i de lagom skålade stolarna är utomordentlig. Den nedskalade 1,6-liters motorn är hämtad från Nissan Juke och är något av det bästa vi kört. Bromsarna hittar vi å andra sidan i V6-versionen av Laguna samtidigt som man hämtat dubbelkopplingslådan från Mégane. Man har helt enkelt tagit det mesta av de bästa.

Annat ljud i skällanVi fick chansen att sträcka ut nya Renault Clio R.S. ordentligt på en testbana i närheten av Sierra Nevada, närmare bestämt Circuito Guadix. Banan används flitigt och här testar man det mesta inom motorsport, så att fransoserna valt att lägga provkörningen här är inte fy skam. Den pigga bensinfyran pinnar på duktigt och hundrastrecket klaras av på 6,7 sekunder samtidigt som kärran toppar 230 knyck. Att ändra till sportläge innebär att styrningen blir fastare, gasresponsen snabbare, växlingarna kvickare och stabilitetskontrollen tillåter viss drift i kurvorna.
I läget Sport och Race kan man använda "launch control" som egentligen saknar all betydelse utom på en tävlingsbana. Bilen reglerar då hela startförloppet i en så kallad fullgasstart med kontrollerat hjulspinn. En kul detalj är ett system som man valt att kalla för R-Link. Systemet reproducerar ljudet av klassiska sportbilar som exempelvis Alpine A110, R8 Gordini eller Nissan GTR. För en mindre motorsportintresserad kan det framstå som främmande med ett digitalt motorljud, men för alla oss med "R"acing och "S"port i blodet är det en upplevelse i sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!