Renault tror på u-sväng

Vi lever i en extremt utseendefixerad värld och precis när vi vant oss vid gamla Renault Méganes praktfulla rumpa så släpps en helt ny generation lös. Den här gången har fransmännen arbetat efter en helt ny taktik och litar mer på sin inre skönhet, istället för tvärtom. Renault gör alltså en plötslig kovändning och som alla vet: en illa vald u-sväng kan vara livsfarlig. Men kan också ge ett rejält försprång!

Foto:

Renault2009-02-16 08:37


Vi befinner oss på nya Méganes hemmaplan - i Madrid. Jo, fransosen tillverkas faktiskt i Palencia-fabriken norr om den spanska huvudstaden. Här arbetar drygt tretusen anställda tillsammans med 450 automatiserade robotar och anläggningen kan bygga 310 000 bilar årligen. Så kapaciteten finns, frågan är hur det blir med efterfrågan?

Vinnande stil
Antingen älskade man gamla Renault Mégane eller så hatade man den. Fransosen sålde riktigt bra de första åren sedan sjönk försäljningen, inte som en gråsten men snudd på. Låt oss börja med att titta på formgivningen: kaxig eller mesig, ful eller snygg? Alla har säkert sin egen uppfattning, bilen har i alla fall förändrats markant och bjuder inte på så vågade linjer som tidigare. Nya Renault Mégane har ändå vunnit på sin nya stil. Bagaget har exempelvis blivit mer lättlastat tack vare en riktig halvkombilucka och utrymmet har utökats med 75 liter, till saftiga 405. Den tredje generationen har även växt med nästan en decimeter, vilket märks i kupén där man sitter utmärkt såväl fram som bak. Dessutom är formgivningen interiört betydligt mer vågad än den exteriöra. Skönheten kommer ju inifrån och instrumenteringen tar hem priset i kategorin "typiskt franskt". Det är ett hopkok av digitala och analoga mätare - men funkar riktigt bra.

Dricker sprit
Under huven erbjuds inledningsvis fyrcylindriga motoralternativ, varav majoriteten är turbodieslar på 90, 110 respektive 131 hästkrafter. Vi provkörde dock den förväntande storsäljaren i vårt blågula konungarike: en trevlig 110 hästars etanolmaskin som naturligtvis är miljöklassad. Det innebär 10 000 spänn i retur från staten om registreringen är gjord innan den siste juni och grundpriset hamnar då på 144 900. Hundrastrecket rullar på 10,5 sekunder, toppfarten är 195 km/h och om bilen körs på bensin eller etanol märks naturligtvis inte - även om fransoserna hävdar att motorn lämnar några fler hästkrafter när den körs på sprit.
Vill man ha lite mer knuff i ryggen så finns dessutom en turbomatad bensinare på 130 hk. Liksom tidigare har nya Mégane fått full pott i Euro NCAP:s krocktester vilket är ett bra försäljningsargument. Vi kan alltså vänta oss en hård match i bilhallarna framåt vårkanten och förhoppningsvis uppfattas nya Mégane mer som den franska revolutionen än spanska sjukan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!