Renaults revansch

Wolfgangsees glittrande vatten ligger spegelblankt och vegetationen på de omgivande bergen börjar skifta i vårfärger. Att denna österrikiska idyll inspirerade Ralph Benatzky till att skriva den världsberömda operetten "Värdshuset Vita Hästen" är lätt att förstå. Handlingen är en salig röra av kärleksintriger, precis som Renault och Volvos tjugofemåriga äktenskap i Sverige. Men nu är importörsrelationen slut och nya Laguna är fransmännens tunga kort när man står på egna ben.

Foto:

Renault2008-02-14 07:54


Hör du till dem som tycker franska bilar är komfortabla fast med mer form än funktion? Renault har tagit fasta på kritiken och presenterar nu en generös mellanklassare med påtagligt inslag av tyskt kvalitetstänkande. Nya Renault Laguna är en av klassens tystaste och mest komfortabla bilar och är dessutom en milslukare av rang. Med 66-liters tank och en förbrukning runt 0,60 liter milen så avverkar man bekvämt dagsetapper på över hundra mil innan reservlampan lyser.

Bättre kvalitet
Fransmännen är välkända för att våga sticka ut hakan när det gäller bildesign. Renault Laguna är dock inte för vågad eller anonym, utan här gäller den gyllene medelvägen. Alltså en fräsch design som förhoppningsvis tilltalar många. Detsamma gäller interiören: instrumentpanelen har svepande vågräta linjer och bjuder på silverfärgade paneler. Utvecklingsfolket ville undvika plastkänslan i största möjligaste mån och har lyckats bra. Kvalitén upplevs ljusår bättre än i gamla Laguna, vilket också är ett måste. Föregående modell hade problem med elektroniken, framförallt det elektroniska nyckelkortet. Därför känns det lite märkligt att samma nyckelsystem fortfarande erbjuds, "fast rejält fintrimmat" lovar en ingenjör.

Tiga är guld
Allt du behöver tänka på är att bära med dig ditt elektroniska nyckelkort så känner bilen av att du har behörighet att öppna och starta den. Du tar bara tag i handtaget så öppnas dörrarna och väl på plats bakom ratten så är det bara att trycka på startknappen.
Sittkomforten är utsökt såväl fram som bak, men det som imponerar mest är ändå ljudisoleringen. Renault hävdar att ljudnivån sänkts radikalt, vilket märks eller rättare sagt hörs.
Under huven erbjuds inledningsvis fyrcylindriga motorer: bensinare på 110, 140 respektive 170 hästkrafter samt dieslar på 150 respektive 175 hästar.
Vi provkörde den minsta dieselspisen och maskinen bjuder på perfekt balans mellan högt vridmoment (340 Nm) och låg bränsleförbrukning (0,60 liter milen vid blandad körning). Köregenskaperna håller högre klass än den tidigare modellen och fjädringen är riktigt behaglig. Vad det första intrycket är? Låt säga så här: franskt bekväm och med en fingertoppskänsla som hos många tyska konkurrenter. Och för dig som undrar så köper du fortfarande Renault hos din Volvohandlare.
De skiljdes nämligen som vänner. Än så länge?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!