Titta vi flyger, nästan...

Renault har skapat hysteri bland alla spanjorer och den som inte vet vem Fernando Alonso är måtte antingen vara blind eller döv. Racingstjärnan har stora chanser till att bli den yngste F1-världsmästaren genom tiderna och har redan fått spruta segerchampagne fyra gånger i rad För att fira segrarna har fransoserna tagit fram Mégane Renault Trophy, men blott femhundra exemplar är till salu Vi har flugit fram på guldgossens tricksiga hemmabana - Circuit Calafat!

Foto:

Renault2005-05-21 04:15

Fernando Alonso är den förste spanjoren någonsin som vunnit ett Formel 1-lopp och det märks inte minst på landets tv-tittande: slutvarven på Imola lockade rekordnoteringen sju miljoner framför dumburken. Racing Santanders fotbollsproffs vägrade exempelvis gå ur spelarbussen inför matchen mot Deportivo la Coruna innan man sett målgången. Det skyhöga intresset gör nu att fransoserna tar tillfället i akt och lanserar en riktig specialare vid namn Mégane Renault Trophy (tja, modellnamnet skrivs faktiskt i den ordningen)
- Ladies and gentlemen, start your engines?

Bränna gummi
En rolig bil är en som man garvar läppen av sig i när man kör, precis som dagens testbil! Detta är nämligen den civila versionen av Eurucup Mégane Trophy - ett mästerskap som körs i åtta deltävlingar runt om i Europa. Låt oss med en gång varna för att det blir extremt lite snack om bältespåminnare, bränsleförbrukning och giftiga avgaser. Däremot blir det extremt mycket skriverier om passion och prestanda. Blott femhundra exemplar ska tillverkas och du behöver inte få ångest över färgvalet: bilen erbjuds nämligen enbart i gråmetallic, vilket står sig bra mot 18-tumsfälgarna som är skodda med 235/40-sulor. Det är inte undra på att vi ser fram emot att få bränna gummi (helt kostnadsfritt) på Circuit Calafat i norra Spanien. Banan bjuder på många tvära kurvor men också ett par ordentliga raksträckor som ska räcka för att ge järnet, lägga plattan i mattan, trycka pelle i botten eller sätta pjäxan i pannrummet!

Kungen av smör
Framstolarna är djupt skålade, läderratten kramgo och instrumenteringen har kolfiberpaneler. Ja, det inte så konstigt att förväntningarna trissas upp!
När dessutom projektbossen avslöjar att den minimala spoilern ovanpå bakluckan dubblar marktrycket i 130 knyck så känns det lite formelracer över anrättningen.
Väl ute på banan så gör turbofyrans 225 hästar sitt yttersta och det är inte svårt att förstå att inälvorna vänder sig ut och in när fjädringens hårdhet har ökat med sjuttiosju procent jämfört med standardbilen.
På tal om motorn så är det knappast någon förståsigpåare som gissar att det döljer sig en tvålitersfyra under huven och det beror på att teknikerna "ljudtrimmat" bilen.
Mégane Renault Trophy sjunger ljuvligt under de 6,5 sekunderna som det tar att nå hundra och när toppfarten aŽla 236 km/h uppnås så kan den sexfixerade hjärtekrossaren Julio Iglesias slänga sig i väggen. Bilvärlden har fått en ny smörsångare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!