Tredje gången gillt

Nu är det tredje gången gillt för Renault Clio: i början av nästa år introduceras nämligen den tredje generationen av den välkända småbilen. Det handlar om en helt ny modell och det märks att fransmännen ansträngt sig för att göra något alldeles extra. Efter några testdagar tillsammans så "cli(o)ar" det minsann rejält i fingrarna - att få köra mer! "Småfranskan" har hög trivselfaktor, trevlig design och körglädjen ligger på topp.

Foto:

Renault2005-12-02 08:17

Om du tar en Nissan Micra och låter ett gäng hårdhänta fransoser gå loss på den, vad får man då? Jo, helt nya Renault Clio III. Bilen baseras nämligen på sin japanska släkting och som alla nya bilar har modellen växt vid generationsväxlingen - närmare bestämt tjugo centimeter och längden hamnar nu precis under fyra meter. Häng med på en provrepa.

Rundare former
Solen har just gått upp över Sardiniens grönklädda kullar. Luften är härligt varm och det doftar från Medelhavet. Framför hotellet väntar en lång konvoj av nya Clio III och det är dessa som vi ska provköra i denna undersköna omgivning. Som helhet har den nya versionen ett fräckare utseende med snyggare nos och rundare former. Vi gläntar på dörren till vår silvergrå testbil och upptäcker en påkostad interiör. Instrumentpanelen är exempelvis helt ny och mittkonsolen har knappar som ger utmärkt kvalitetskänsla. Stolarna fram är dessutom bekväma och det är lätt att hitta en trivsam körställning. Men trots att tredörrars-versionen växt på alla håll så är insteget till baksätet fortfarande ett mardrömstest för byxsömmarna. Bristningsgränsen är nära men väl på plats så är benutrymmet hyfsat.

Fina utnämningar
Under testbilens mjukt rundade linjer döljer sig en bensinare som är utrustad med fyra cylindrar och 98 hästar. För mig låter det som om motorn kommer att få ett tufft träningspass med tanke på Sardinens kuperade landskap. Här klättrar nämligen vägarna efter lodräta bergssluttningar och utmanande kurvor. Men maskinen jobbar förvånansvärt bra: sprinten till hundra rullar på 11,3 sekunder och med plattan i mattan visar hastighetsmätaren 183 km/h. Men för att få ut bästa möjliga kraft så måste maskinen varvas en hel del och här är skillnaden påtaglig jämfört med oljebrännaren på 105 hk. Dieseln lämnar nästan det dubbla maximala vridmomentet, vid halva varvtalet! Clio III har fina och säkra köregenskaper som kommer väl till pass på serpentinvägarna längs Medelhavet. Eftersom provkörningen äger rum i Julius Caesars hemtrakter så passar det utmärkt att avsluta med hans välkända klyscha: "veni, vidi, vici", vilket betyder "jag kom, jag såg, jag segrade". Nya Renault Clio har nämligen röstats fram till både Årets Familjebil och Årets Bil 2006!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!