Vin, sprit och etanol

Fransmännen har alltid varit mycket för vin - men numera är det sprit som gäller. Vad i all sin dar har hänt? Jo, det är inte befolkningen som svikit nationaldrycken - utan biltillverkarna: Citroën, Peugeot och nu Renault. Dunderhitten Mégane har nämligen hoppat på etanoltrenden, vilket breddar kundkretsen rejält. Faktum är att trettio procent av den franska druvskörden används till att framställa etanol varje år, däremot måste vinet "spetsas".

Foto:

Renault2007-10-31 08:26

Renault introducerar just nu en miljövänlig produktgrupp som kallas "eco2". Kriterierna för att få tillhöra denna exklusiva skara är tre: bilen måste vara tillverkad i en fabrik som är ISO 14001-certifierad. Koldioxidutsläppen får inte överstiga 140 gram per kilometer och dessutom måste bilen vara återvinningsbar till 95 procent. Renault Mégane Flex Fuel tillhör denna skara.

Arv från flyget
Med dagens testbil skapade Patrick le Quement ett formspråk som kom att bli tongivande för Renaults hela modellprogram. Även efter åtta år känns linjerna fräscha och tidlösa utan att det har gått ut över bilens funktion. Tvärtom är fransosen en ovanligt rymlig och bekväm bil för fem personer. Dessutom är den komfortabel med skön fjädring och har något så unikt som en låg ljudnivå. Det är nästan knäpptyst, bara de åkande har säkerhetsbältena på sig. Annars brakar helvetet löst när det envisa plingandet sätter igång och man drar verkligen öronen åt sig, vilket är bra. Att inredningen är så gott som totalt tillverkad av plast får man leva med, bilen är inte byggd för att bli en klassiker om trettio år. Det mest udda är handbromsen som påminner om gasreglaget till en Boeing.

Dricker mycket
Renault har valt motorn på 1,6 liter för sitt etanolbygge. Effekten är 105 hästar och det räcker för att ge den 1175 kg tunga bilen helt godkänd prestanda. Hundrastrecket nås på 11,5 sekunder och toppfarten är 187 km/h. Om bilen körs på bensin eller etanol märks naturligtvis inte, även om fransoserna hävdar att motorn lämnar några fler hästkrafter mer när den körs på sprit. Så kommer vi till etanolbilarnas akilleshäl: den höga konsumtionen av alkohol. I Mégane Flex Fuel kan du med en gnutta hemlängtan och medvind köra på under 0,8 liter milen med etanol, vilket är en anständig siffra. Blir det tal om kallstarter och stadskörning går förbrukningen snabbt upp till över litern, vilket inte heller är anmärkningsvärt för en etanolbil. Med ett literpris på åtta kronor kan ju faktiskt förbrukningen tillåtas öka med femtio procent innan milkostnaden blir som för en bensinare. Absolutist? Nävisst, för miljöns skull!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!