Det blir ingen staty vid Björkbacken

Det blir ingen Astridstaty på stengärdesgård vid infarten till Björkbacken.
Micael Glennfalk säger att han är både förvånad och ledsen över familjen Nymans inställning.
- Jag vill inte stå bakom en staty som är omgärdad av stridigheter - nu känns det som om luften gått ur en.

Reportage2003-04-30 07:51

Micael Glennfalk, Björkbackens Turism, fick ett snabbt svar från Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman, när han ville veta vad hon tyckte om den planerade Astrid-statyn på stengärdesgård vid infarten till hans boende- och aktivitetsanläggning.
Ett svar som Glennfalk inte hade väntat sig.
Bland annat menar Karin Nyman att hon har svårt att se Astrid sitta som staty - och "varumärke" - utanför Björkbacken.
Familjens reaktion gör nu att Micael Glennfalk backar. Tvärt.
- Absolut. Det finns ingen anledning för mig att göra en staty eller installation som är omgärdad av stridigheter. Å andra sidan kan jag väl passa på att säga att vore jag verkligen intresserad av marknadsföring skulle jag väl göra just det, för det skulle väl locka hit varenda journalist som finns.

Missförstådd
Familjen har regerat på ordet "varumärke" och skriver i sitt svar till Glennfalk: "Allt du skriver är vi inte säkra på att vi förstår rätt. T. ex. det där att du försöker ?bygga ett eget varumärke? och ?nöja dig med kopplingen ?Astrid? och ?Vimmerby?. Astrid kan ju omöjligt vara någon annans (eget) varumärke!"
Micael Glennfalk tycker att familjen missförstått honom.
- Jag är överraskad av flera skäl. Förvånad över att få ett svar som känns som en nedlåtande knäpp på näsan, när jag själv hållit en ödmjuk ton, förvånad över att de medvetet formulerar sig så vagt att man måste undra om de kan tänka sig en staty bara ute på Näs, och mycket förvånad över att de misstolkat mig på ett sätt som faktiskt gör mig ledsen.
Det som gör att Glennfalk känner sig misstolkad är främst uppfattningen att han sett en möjlighet att "sätta Astrid som varumärke utanför Björbacken".
- I mitt brev har jag ju försökt förklara att det är precis tvärtom. Till skillnad mot flera andra turistaktörer i Vimmerby har jag medvetet valt att bygga ett eget varumärke, utan antydningar eller kopplingar till Astrid Lindgren.
Så här skrev Glennfalk i sitt brev till familjen: "Jag har valt att försöka bygga ett eget varumärke i ?Astrid Lindgrens Vimmerby? - och nöja mig med kopplingen ?Astrid? och ?Vimmerby?. Ingenting på Björkbacken gör anspråk på att ha koppling till Astrid annat än att både hon och Björkbacken hade/har en förankring i Vimmerby, och att vi försöker bedriva turism i ett värderingsperspektiv som vi tror Astrid hade."
Glennfalk menar också att hans avsikter misstänkliggjorts.
- Det känns som man tror att det här bara varit en marknadsföringsgimmick från min sida. Så var det inte. Det var en privat satsning där jag ville satsa pengar på att smycka området vid Björkbacken med en lågmäld och konstnärlig anknytning till Astrid Lindgren.

Värderingar i staty
Familjens inställning till porträttstatyer förvånar Glennfalk.
- Givetvis har de all rätt att tycka det de tycker, men jag tror inte att alla betraktare skulle se en Astrid-staty enbart som en slät avbildning. Eftersom hon var den hon var skulle människor nog tänka på hennes värderingar också om de såg en staty av henne - kanske mer än anblicken av en plastmatta eller ett barnhuvud.
Micael Glennfalks beslut att avblåsa planerna på en Astridstaty kommer att stå fast.
- Visst, familjens ord väger ändå tungt. Jag ville inte ge mig in i någon polemik och är, precis som de flesta, ytterst känslig när det gäller det jag gör. Man vill att folk ska tycka om det, helt enkelt. Nu har luften gått ur en och det känns varken roligt eller inspirerande.
Konstnär Henry Gustafsson, som gjort skisserna till installationen vid Björkbacken,vill inte kommentera det hela med annat än att det för hans del är ett avslutat kapitel.
- Jag drar ett streck över det här och går vidare. Visst hade det varit roligt, men jag skulle aldrig kunna göra något under de här förutsättningarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om