Joakim är chef i sagans värld

Det finns tillfällen då Joakim Karlén går omkring i sagovärlden som en helt vanlig turist. - Det är inte bara roligt, det är också nödvändigt att inkognito gå omkring i parken och uppleva vad gästerna upplever, lyssna och lära. Joakim Karlén är tre år gammal som vd i Astrid Lindgrens Värld. - Att förvalta ett så fint varumärke är ett stort ansvar. Och en stor ära.

Reportage2003-01-21 10:34

När sagovärldens verkställande direktör kom till Vimmerby för drygt tre år sedan hade mycket av barndomens Emil falnat i minnet.
- Den skadan är sedan länge reparerad, säger Joakim Karlén. Två barn kräver ständiga portioner av Emil, Pippi, Karlsson på Taket och alla andra Astrid-figurer. Jag är alltså av naturliga skäl inne på mitt andra varv med Astrid Lindgrens böcker.
- Dessutom lever jag ju dagligen mitt i berättelserna. Läser teatermanus, har figurerna och berättelserna omkring mig. Jag kommer inte undan...
Han har också gott stöd i kontrollrådet, där bland andra Astrid Lindgren själv sitter.
- Där finns all den kompetens jag saknar - i kubik.

På rätt nivå
Joakim Karlén blev alltså vd i sagovärlden 1994. Då kom han i stora stycken till ett dukat bord. Astrid Lindgrens Värld var en etablerad anläggning, besökarna räknades sedan flera år i sexsiffriga tal. Men ändå kom han i ett slags brytningstid, mellan en tidigare ägarstruktur som kanske hade alltför storvulna planer och siktade på stark expansion och grandios utbyggnad av ALV, och de nya ägarna som i större utsträckning la sig vinn om en långsam, stadig utveckling.
- Efter den ekonomiskt turbulenta tiden och rekonstruktionen ligger vi på rätt nivå idag, konstaterar Karlén. Vi har hittat vår nisch, där vi är starka och har ett bra koncept. Vi har inga ambitioner att slåss med de stora nöjesanläggningarna med åkattraktioner och så vidare. Sånt ska vi inte syssla med.

Ett unikum
- Vi ska ligga här och luta oss mot urskogen och anpassa oss till den vackra naturen, arbeta efter de förutsättningar vi har och inte förstöra bilden med glitter och neon.
- Drömmarnas mål är istället att bevara vårt unikum, att aldrig bli standard. Allt vi har ska vara exklusivt för parken. Rakt igenom.
- Vi har nått långt på den vägen, men vi har en bit kvar. Än så länge står det en plastsoffa här och ett plastbord där. Men det ska vi ändra på.
- Man byggde som bekant inte Rom på en dag. Man bygger inte Astrid Lindgrens Värld på en dag heller.

En levande anläggning
ALV är, som alla vet, en synnerligen dynamisk och levande park. Och det är också en förutsättande grundtanke.
Från det att grindarna öppnas på morgonkulan till dess de stängs framåt kvällen, ska sagovärlden vara aktiv.
- Fasta programpunkter, visst, men framför allt ska det alltid vara någonting på gång någonstans i parken, eller helst flera saker på en gång, säger sagodirektören. Hela anläggningen ska utnyttjas och vara aktiv. Våra besökare ska hitta någonting att uppleva i varje hörn.
Var man än rör sig i Astrid Lindgrens Värld löper man risken (läs har man möjligheten) att stöta på någon av alla sagovärldens figurer. Pippi kan komma tjoande när som helst, eller Emil, en och annan rumpnisse, Prussiluskan eller vem du vill. De gör sagovärlden levande.
Dessutom kan man promenera rakt in i en teaterpjäs, som har förmågan att "blossa upp" lite varstans.
- Kruxet är att skapa åskådarplatser där pjäserna spelas upp, samtidigt som platserna mellan pjäserna inte ska se ut som läktare.
Karlén och hans stab har lyckats riktigt bra med att trolla bort läktarna, så de smälter in i omgivningarna på ett naturligt sätt.
- Det är många sådana praktiska frågor som måste lösas, för att miljön ska bli bra.

Betalar tillbaka
Joakim Karlén kan inte dölja att han älskar sitt jobb. Att jobba med parken och att hitta de bästa lösningarna. Med ohöljd förtjusning berättar han om saker som han och hans arbetskamrater hittat på, planer som man har och tankar som dykt upp.
- Men jag är ju ingen sagofarbror, säger han plötsligt. Och det var inte som sådan jag fick det här jobbet.
Nej, det var som erfaren och duktig turismmänniska han fick jobbet. Även om det han gör nu egentligen är tvärtemot vad han gjorde tidigare.
- Jag var i charterbranschen, förkunnar han. Always och Atlasresor. Då var mitt jobb att få svenskar att åka utomlands. Och det lyckades jag bra med. Nu är mitt jobb att få utlänningar - och för all del även svenskar - att åka till Astrid lindgrens Värld.
Det har han också lyckats ganska bra med.
- Jag tror att jag betat av en del av de miljarder jag är skyldig handelsbalansen...

Förvalta ett livsverk
Men även om han i första hand är verkställande direktör för ett företag med uppgift att styra verksamheten och basa över en massa folk, så där som chefer plägar göra, ni vet, anar man ett djupt och ärligt engagemang hos Joakim Karlén. Engagemang i den av konstnärlig särart präglade verksamheten som ju ALV faktiskt är.
Astrid Lindgrens Värld är inte vilken turistanläggning som helst. Det är framför allt ett sätt att belysa och servera en älskad författarinnas livsverk.
- Det är mycket viktigt att komma ihåg, säger Karlén och blir så allvarlig som ämnet kräver.
- Jag är stolt över att sitta på den här stolen. Och den stoltheten bottnar i äran att få jobba med ett så fint varumärke som Astrid Lindgren utgör.
- Det är ett stort ansvar att få förvalta Astrid Lindgrens namn på det här sättet. Det är ingenting man rotar omkring i hur som helst. Ansvarsfullt. Och oerhört stimulerande.
- Dessutom, tillägger han och ser plötsligt barnsligt nöjd och förtjust ut, får jag ju träffa Astrid Lindgren ganska mycket...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om