– Vår leverantör kan inte leverera röret som ska användas förrän vecka 50 och då är det för sent för oss att dra igång projektet. När vi kommer in i vinterperioden kan vi inte göra den betonggjutning som erfordras, och därför måste vi vänta tills vi återigen har plustemperaturer i luften, förklarar Mats Lilja, projektledare på Trafikverket Östergötland.
Det var i början av året som vi kunde rapportera om kraftiga korrisionsskador på rörtunneln i sjön Järnlunden, mellan Rimforsa och Hackelboö. Som en akut åtgärd monterades förstärkande stöttor och Trafikverket inledde projektering för reparationsarbetet. Svevia i Norrköping vann upphandlingen och prislappen landar på cirka fyra miljoner kronor.
– Det är framförallt att arbetet ska utföras i vattnet som bidrar till den högre kostnaden. Förutsättningarna kräver bland annat dykare och flottor, berättar Lilja.
Nu är alltså planen att projektet ska påbörjas under våren 2020 och under reparationstiden kommer trafiken på riksväg 23/34 att ljusregleras.
– Om allt går som vi tänkt oss så kommer vi att göra jobbet, och påverka trafiken, under någonstans mellan en och en och en halv månad, meddelar Mathias Kronberg, platschef på Svevia i Norrköping, och avslutar:
– Det är jättekul att vi har fått det här förtroendet. Arbetet sker under vatten, det är trångt och vi har en trafikerad väg i närheten, så det blir en utmaning, men det är inspirerande och utmanande.