– Vi stänger av körfältet i norrgående riktning och kommer att ha trafikljus som reglerar flödet. Beroende på köer, antal långtradare och tid på dygnet kanske man kommer behöva att stå still vid rött i upp mot tio minuter, förklarar platschef Mathias Kronberg vid Svevia i Norrköping som utför projektet i uppdrag av Trafikverket.
Redan i början av 2019 rapporterade vi att rörtunneln under bron på riksväg 23/34, söder om Hackelboö, hade kraftiga korrisionsskador. Till en början var planen att reparationen skulle ske under hösten samma år men på grund av leverantörsproblem försenades projektet. Nu närmar sig starten med målet att öppna tunneln för båttrafik till sommaren.
– I mitten av april kommer vi att transportera den nya trumman från båthamnen i Rimforsa. Fram till dess etablerar vi själva arbetsplatsen och genomför diverse åtgärder, så som att rensa rent den nuvarande trumman. Min förhoppning är att vi kan vara klara till slutet av maj, förklarar Kronberg och fortsätter:
– Vi hoppas att det flyter på bra men det finns alltid utmaningar när arbetet sker i vatten.
Vad är den stora utmaningen?
– Det är vattennivåerna. Just nu är det generellt höga flöden så vi hoppas att de bibehålls eller sjunker under tiden.
Reparationen kommer att ske genom en så kallad halvsulning där en halv trumma gjuts fast i rörtunneln. Åtgärden ska förlänga livslängden med cirka 50 år. Kostnaden landar på drygt fyra miljoner kronor.