– Det var ju en chansning på sätt och vis, men samtidigt är vi, och har hela tiden varit, väldigt säkra på det vi gör. Med tanke på att vi började från noll upplever vi att det går väldigt bra, berättar duon bakom varumärket Found on the ground.
Deras koncept går ut på att tillvarata de många aroniabär som finns runt om i villaträdgårdarna. Resultatet blir vad de kallar ett alkoholfritt dryckesalternativ. I somras plockades nära två ton bär manuellt, hälften i Kinda och resten i närområdet. Sedan processades dessa vid lokalen i Hallstad Säteri utanför Rimforsa.
– Det var grymt mycket jobb att samla in de här bären, vi var inte riktigt förberedda på hur arbetsintensivt det skulle vara under augusti och september. Samtidigt njöt vi av att fokusera och göra en smal satsning, förklarar Fälth och fortsätter:
– Vi jobbar med företaget under tre dagar i veckan, och det känns som vi växer i den takt vi tillåter. Det tar ett tag att få ett företag på fötter, med investeringar och avbetalningar, men målet är att kunna jobba deltid med det här.
I skrivande stund har duon ett 20-tal återförsäljare och omkring 3 000 flaskor har sålts sedan starten i april. Dessutom ser de nu över möjligheterna till att utveckla en torrprodukt, där resterna av aroniabären utnyttjas.
– Det är lite svårt att berätta mer just nu, men man kan göra massor av bären så vi håller på att utreda lite olika spår, avslutar företagarduon.