– Den fick stående ovationer av KS igår. Det kändes som att det var något riktigt bra på gång här, säger Lars Karlsson (L).
Syftet med marknadsföringsplattformen är att öka inflyttningen till främst Rimforsa men även kommunen i sin helhet. Rimforsa ska marknadsföras som Linköpings gröna granne, medan resten av kommunen får blir "Kinda Sjörike".
– Det blir ofta den här diskussionen att gör ni det här i Rimforsa ska vi göra det i Kisa. Vi vill inte ha det utan det ska bli så att alla kan dra nytta av det, och det tycker vi att de lyckades väldigt bra med, säger Karlsson.
Sergei Sorokin, kommunchef, ser flera fördelar med att marknadsföra Rimforsa och sjöriket Kinda.
– Visst, huvudsyftet är att attrahera boende och kommuninvånare, men det för så många andra dimensioner och möjligheter med sig om vi använder och förvaltar den här plattformen på ett vettigt sätt så har det även användning för vår besöksnäring till exempel.
Han menar också att man genom marknadsföring kan bidra till att förbättra företagens kompetensförsörjning.
Kostanden för rapporten var budgeterad till en halv miljon kronor, men slutnotan hamnade på runt 350 000 kronor.
– Implementeringen kan man säga redan är påbörjad i och med att den här delaktigheten fanns med i designen av projektet. Sen måste vi bli mer konkreta i aktiviteter och satsningar som vi ska göra framåt, säger Sorokin.