– Det känns roligt att kunna leverera en ljuspunkt efter en vår och sommar som har varit tuff för så många. Vi gläds verkligen över att vårt kanalsystem används, konstaterar bolagets vd Karin Nybrolin.
Efter en säsong som har präglats av coronaviruset har kanalens 15 handmanövrerade slussar, från Hycklinge i söder till Roxen i norr, stängts för året. I ett pressmeddelande summerar bolaget de gångna månaderna och konstaterar att besökstrycket ökat längs hela den åtta mil långa sträckan. "Hemestrande" tros vara anledningen.
– Om jag spekulerar här så har pandemin givetvis påverkat och att "semestra hemma-trenden", som redan var på gång tidigare år, slagit igenom fullt ut. Får man mer tid i sin fritidsbåt vill man utforska nya farvatten och då har man helt enkelt tagit hjälp av våra slussar, förklarar Nybrolin.
Innebär en så stor trafikökning några problem?
– Under de här fantastiska dagarna är det klart att man har fått vänta en liten stund på att få slussa men generellt sett har det fungerat bra. Det är just vid slussen det kan bli lite stockning.
Hur påverkar ökningen bolaget?
– En ökad slussning medför ökade intäkter men det är marginellt när man ser till hela bolagets omsättning. Vi är beroende av offentlig finansiering i grunden för att genomföra vårt uppdrag som är att bevara kulturhistoria. Vi är mer glada över att visa upp våra anläggningar som fungerar på samma sätt som för 150 år sedan, avslutar Nybrolin.