– Det gäller att ta ett steg i taget. När vi tog över började vi med konferensdelen, vi la mycket energi på det, och nu storsatsar vi på anläggningen för att försöka vidareutveckla oss och i större utsträckning öppna upp för privatpersoner, berättar kompanjonerna när vi träffar dem vid anläggningen, belägen vid sjön Åsundens strand, mellan Rimforsa och Slätmon.
Det var visserligen under 2011 som de båda barndomsvännerna tog över rodret på Storgården, men Monica Åhman har ägt fastigheten betydligt längre än så, nämligen sedan 2004. Då var anläggningen en kursgård, med en mer småskalig verksamhet, och en omsättning på cirka två miljoner kronor. Visst anordnades konferenser redan då, men inte i samma omfattning som i dag.
– Anläggningen har utvecklats väldigt mycket under åren. Dels har vi byggt till och vi renoverade flyglarna som var i ganska dåligt skick, berättar Monica Åhman och fortsätter:
– Det var en delvis ny bransch som vi båda gav oss in i men vi kände att vi trodde på konceptet och att det var något som Kindabygden behövde. Vi har successivt ökat hela tiden, givetvis har vi haft år när verksamheten dalat, men det är ju så det fungerar i den här branschen.
När Monica Åhman, som alltså äger fastigheten, och Berith Thimarsson, som är anställd vid anläggningen, summerar 2018 visar det på en omsättning för verksamheten på omkring 11 000 000 till 12 000 000 kronor och oftast har de dagligen mellan 60 och 100 konferensgäster, som bland annat kommer från Region Östergötland, de närliggande kommunerna och en del rikstäckande företag. Personalstyrkan består i dagsläget av tolv medarbetare.
– Visst har det varit ett bra år men samtidigt är det så att en konferensanläggning måste se till att utvecklas hela tiden. Det räcker att gå till sig själv, när man har varit på ett ställe tio gånger vill man oftast se något nytt, och det är därför vi hela tiden gör nya saker för att fortsätta att vara attraktiva, berättar Åhman.
Med en nybyggd entré, ett kassavalv som förvandlats till en vinkällare och en sal som utrustats till ett gym vill Storgården nu i större utsträckning locka också privatpersoner.
– Jag tror att det i samhället finns ett behov av att njuta, man jobbar och stressar mycket, och det behöver man inte åka iväg långt för att göra, utan det finns här i Kindabygden. Det är den marknaden som vi känner att vi vill ge oss ut på lite extra, förklarar kompanjonerna.
Hur ser planerna ut inför framtiden?– Det vi känner nu är att vi vill utveckla konceptet med vinprovningar i vår nya vinkällare och satsa på brunchservering. Vad utvecklingen blir efter det återstår helt enkelt att se.