Det är flera inblandade aktörer i att sätta den nya tunneln på plats såsom Trafikverket, Svevia och Östgöta Mobilkranar.
Med hjälp av en mobilkran lyfts den cirka elva ton tunga tunneln från hamnen i Rimforsa, ut på i vattnet för att sedan fraktas efter en båt till dess plats. Anledningen till att en ny rörtunnel ska komma på plats är att den nuvarande är sliten och korrosionskadad.
– De behöver bytas ut med jämna mellanrum. Oftast håller de i omkring 50 år, säger Mats Lilja, projektledare på Trafikverket.
I det här fallet är det ingen tunnel som byts ut, utan den nya placeras inuti den nuvarande under riksväg 34 mellan Rimforsa och Hackelboö. Det är på Trafikverkets initiativ som den nya tunneln kommer på plats.
– Det var helt nödvändigt. Den ska ses mer som en förstärkning, säger Mats Lilja.
För ett år sedan gjordes tillfälliga förstärkningsåtgärder genom att stämpa upp tunneln. Det innebär att Trafikverket monterar på plats rörstämpning som förhindrar att tunneln trycks ihop av belastningen ovanifrån. I förra veckan plockades de bort och nu ska den nya rörtunneln stärka upp på mer permanent basis.
– Så här långt har projektet rullat på enligt tidsplanen och jag hoppas att det fortsätter så, säger Mathias Kronberg, platschef för Svevia som genomför jobbet.
Redan nu och en tid framöver, kommer arbetet att påverka trafiken på vägen. Allt som allt beräknas kostnaden landa på omkring fyra miljoner kronor.