Hundra V8:or rullade genom Kinda

I går morse gick starten i Motala för årets upplaga av V8 Street Car Challenge. Första stoppet (checkpoint) gjordes i Rimforsa där hundra amerikanska muskelbilar rullade in framför Kent Normans företag Rimforsa Bil Däck och Maskin som är en av sponsorer till tävlingen.

En efter en rullade bilarna på riksväg 23/34 ner till Hultsfred

En efter en rullade bilarna på riksväg 23/34 ner till Hultsfred

Foto: Lars-Göran Bexell

RIMFORSA2018-07-17 18:00

– Tävlingen V8 Street Car Challenge vänder sig i första hand till amerikanska bilar med lite större muskler under motorhuven. Men vi vänder oss även till andra fräna V8 motoriserade fordon. Bilarna är från mitten av 1940-talet fram till nu, säger Richard Beltramo som tillsammans med Corolina Beltramo vinkade in efter en av de hundra bilarna som rullade in i Rimforsa i går morse.

Starten gick prick åtta i går morse från Motala och det första av åtta checkpoint var i Rimforsa.

– Vid tre av checkpoints ska bilarna fotograferas. Här i Rimforsa är ett av fototillfällena. Vidare bjuds man på kaffe och varm korv och det blir en stund för lite småprat hur resan har gått så här långt, säger Richard Beltramo.

Först till Rimforsa kom Anders Johansson från Södra Vi och Richard Turesson i Anders gula Corvette 17.

– Det har rullat på riktigt bra. Bilen har bara gått 60 mil och är klippt ny. Under huven finns knappt 700 hästkrafter och ska du köpa Corvetten får du punga upp med runt en miljon kronor, säger Richard Turesson.

Lite fler höstkrafter under motorhuven, närmare bestämt tusen stycken hade Peter Nilsson och Mikael Karlsson från Linköping i sin Chevrolet Caravan, årsmodell 1969.

– Jag har haft bilen i fyra år. Jag har bytt motor, för övrigt är den intakt. Det blir runt hundra mil under sommaren, säger Peter Nilsson som passade på att fylla på bränsle i Rimforsa.

– Tanken rymmer 40 liter och bilen dra tre liter milen så det suger en del bränsle, men nu klarar vi oss till Hultsfred.

Daniel Banck och Anders Gustavsson från Åtvidaberg rullade in i sin Chevrolet 56:a.

– Vi skruvade på bilen långt in på måndagskvällen och det är ett ständigt pågående projekt. Det är första gången vi åker V8 Street Car Challenge, säger Daniel Banck.

Många av de tävlande har egna serviceteam med sig. Tvillingbröderna Klas och Niklas Johansson från Taberg, utanför Jönköping, har valt en annan servicemodell till sin Plymouth, 64.

– Ja, vi kör den lite mer amerikanska modellen och har en liten enhjulig kärra på draget. Det är vår servicevagn med bland annat domkraft, oljor, verktyg och däck.

En lite udda amerikanare var en blå Volvo PV Sport, årsmodell 1965, med en något överhettad motor.

– Motortempen visade 110 grader, så det var riktigt varmt, säger Janne Blomé från Svärtinge och sätter sig till ro i bilen som har 600 hästar under huven.

Efter att kaffeslurken var drucken och varmkorven uppäten for bilarna i väg en och en söderut, genom Kisa, förbi Vimmerby och ner till flygplatsen i Hultsfred.

– På flygrakan i Hultsfred blir det två race om vardera 402 meter. Sedan åker bilarna tillbaka norrut om till Mantorp där det blir övernattning.

I morgon går färden mot Bråvalla flygflottilj och ytterligare två race. På torsdag avslutas tävlingen på Mantorp Park med två race och med det är även den 30 mil långa körningen avklarad.

– Tävlingen avgörs i fem olika klasser och det kommer att bli tuffa dagar med den värme som är och det ska vara tufft. Är det 30 grader ute så är det säker det dubbla i bilarna som saknar air condition och i flera bilar går det inte att öppna sidorutorna, men som sagt det ska inte vara någon lätt tävling, säger Richard Beltramo.

Lars-Göran Bexell

lars-goran.bexell@vtkp.se

0494-10103

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!