– De två senaste åren har vi varit ständigt jagade av olika utmaningar, som coronarestriktioner och transportbegränsningar. Det här har varit den mest turbulenta tid som jag har upplevt och då har jag varit inom industrin i hela mitt liv.
Det berättar Tomas Stålnert, koncernchef för Rimaster AB, som utvecklar och tillverkar bland annat kablage och mekanik för specialfordon och industriella system.
Även prisökningar har jagat bolaget. Den trenden kom dock inte som en överraskning, enligt Tomas Stålnert.
– Vi såg egentligen den kraftiga prisökningen redan förra sommaren. Koppar är en viktig del för oss och den fördubblades nästan, men den har börjat backa tillbaka lite nu.
Hur har ni hanterat de stigande priserna?
– Vi är väldigt transparenta med våra kunder och jobbar nära dem, så det har funnits en god förståelse. Vad gäller just koppar är det ganska vanligt, i vår bransch, att man har kopparklausuler som gör att det automatiskt justeras mellan oss och kunden, både när kopparn går upp och ner i pris. Däremot andra kostnadsfaktorer är vi ansvariga för att hålla koll på.
Tomas Stålnert övergår till pandemin, berättar om vardagen när covid-19 styrde samhället med järnhand.
– Vi hade massor problem under förra året, men då var alla så medvetna och det fanns kompensation på marknaden. Ekonomiskt var det nog tuffast i början av det här året faktiskt. Det kom en riktig smäll i Sverige i januari, när många var sjuka.
Hur var det att landa i, efter att ha överlevt en pandemi?
– Det var tufft. Det är inte så många som pratar om det, men jag tror att de flesta bolag upplevde det så.
Några orosmoln inför hösten vittnar Tomas Stålnert inte om. Elfrågan, som just nu oroar många, tror han inte kommer ha någon direkt påverkan på Rimaster.
– Vi är egentligen inga storkonsumenter av el, för att vara en industri. Det är mycket manuellt arbete hos oss, men skulle det ta helt stopp så vore det ju ett problem. I Kina är det vissa störningar redan, men vi har löst det genom att flytta arbetsdagar. Serbien har andra avtal eftersom de är utanför EU.
Samtidigt är det svårt att bedöma den indirekta påverkan.
– Jag tror att det kan bli problem för vår leverantörs leverantör, med till exempel granulat. Där går det åt mycket el. Totalt sett kan det ju göra att det inte finns varor längre ner i leden.
Finns det någon oro för att era kunder inte ska ha råd att investera och beställa varor och tjänster från er?
– De närmaste nio månaderna bedömer jag i alla fall inte det. Våra kunder har många ordrar tack vare att de inte har kunnat leverera vad deras kunder vill ha på lång tid. Just nu är orderstocken ganska god. Sedan kan man ju alltid diskutera om den orderstocken är färsk, men vi monitorerar det här noga. I närtid har vi inga indikationer på oro, men man måste vara ödmjuk.
Hittills har kunderna inte blivit färre, trots pandemi och inflation.
– Vi har sett en uppåtgående trend på våra kunder hela tiden. De har velat ha mer och mer, men leveransförmågan från våra leverantörer har varit begränsad. Dels har det varit brist på arbetskraft på grund av pandemin och sedan har det varit råvarubrist. Granulat har det till exempel varit jättebrist på och det har varit en stor utmaning för oss.
Den ständigt uppåtgående trenden gör att Rimaster väntar sig ett nytt omsättningsrekord för 2022 – på cirka 1,2 miljarder kronor.
– Tack vare att vi har tre fabriker i Sverige, två fabriker i Polen, en i Serbien och en i Kina så har vi hela tiden kunnat parera på ett hyfsat bra sätt. Men personalen har fått jobba oerhört hårt. Vi är glada över hur alla har ställt upp och hjälpts åt under den här perioden.
De senaste åren har Rimaster gjort flera storsatsningar och investeringar, något som vi har skrivit om tidigare. 2019 valde de att investera på hemmaplan i form av att fördubbla sin produktion av kraftkablage. 2021 tog bolaget i Rimforsa emot ett 50-tal nya ansikten.
När Tomas Stålnert får frågan hur han ser på framtiden, om några nya storsatsningar väntar, är svaret nekande.
– Nej, nu försöker vi att stabilisera verksamheten och bygga långsiktigt. Vi har växt med 20 procent varje år under många, många år nu.
Har ni rusat fram för fort?
– Under pandemin var det tufft på grund av att tillgängligheten på marknaden inte motsvarade kundbehovet, men annars tycker jag inte det. Vi har haft målet att växa till den här nivån.