I kampanjen "Discover the originals", som Visit Sweden står bakom, lyfts 21 svenska platser och potentiella resmål fram. Gemensamt för alla är att Ikea har lånat samtliga ortsnamn till några av sina produkter. Rimforsa, som hos möbelvarujätten är namnet på ett arbetsbord, är en av platserna som lyfts fram i kampanjen.
– Jag tycker det är jätteroligt att man lyfter Ikeas möbler och originalplatserna bakom dem. Det är en spännande kombination, säger Ann-Louise Södersten, turismansvarig på Kinda kommun.
Hur tror du att denna kampanj kan påverka turismen i Rimforsa i sommar?
– Allt beror ju naturligtvis på pandemin, men den sätter ju Kinda på kartan, inte bara Rimforsa. Det här är jättepositivt för hela bygden och framför allt Rimforsa.
Vad tycker du är det bästa med Rimforsa?
– Närheten. Du har nära till vattnet, Kinda kanal, vandringsleder, naturreservat, sevärdheter, utsiktsplatser... Det är helt enkelt en spännande natur.
Även Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co, ser positivt på att Rimforsa lyfts fram i Visit Sweden's kampanj.
– Det är fantastiskt, superkul. Rimforsa är en bra möbel hos Ikea, men det är också en väldigt bra plats att lyfta fram i en sådan här kampanj. Rimforsa har så många kvaliteter som internationella besökare vill ha på sina semestrar, säger han och fastslår:
– Rimforsa är mer än ett arbetsbord, det är en plats att besöka och dessutom en vacker sådan.