När han tassar ut på skolgården, mitt under lunchtid, fångar han snabbt elevernas uppmärksamhet. En efter en kommer de fram, klappar, busar och leker. Sedan höstterminens start är den tre-åriga pedagoghunden Hasse en uppskattad del av skolgången i Rimforsa.
– Jag brukar träffa honom när han är rastvakt. Han är en snäll vovve, och han gör mig mer lugn än vad jag annars är, berättar Jesper Haglund, en av eleverna på skolgården.
Under två dagar i veckan, i totalt fyra timmar, träffar Hasse och hans matte de elever som elevhälsoteamet anser är i störst behov av stöd. Det är elever som har det extra tufft att tillgodose sig utbildning i klassrumsmiljö.
– Hasse är en alldeles speciell hund när han får på sig sin pedagogväst. Utan den, hemma i trädgården, skäller han på grannarna och är som vilken hund som helst. Med västen på sträcker han på sig, han blir förväntansfull och glad. Det är tydligt att han gillar människor mer än andra hundar, berättar matten Lena Ölfvingsson.
I sitt alldeles egna kontor, möblerat med en soffa, en fåtölj och några bord, tar han emot eleverna när det är dags för skolarbete. Han lyssnar när eleverna läser högt, finns där när uppgifter ska göras och funkar dessutom, enligt hans matte, som en utmärkt motivation. Eleverna får nämligen leka med Hasse när alla uppgifter som ska göras är klara.
– Man brukar säga att en pedagoghund gör skillnad för de elever som bäst behöver det. Än så länge finns det inte så mycket forskning kring effekterna men det blir allt vanligare att skolor väljer att ta in pedagoghundar. Jag vet att Nacka kommun siktar på att ha en hund på alla sina skolor inom några år men här omkring, och framförallt i Kinda, är det inte så vanligt, berättar Ölfvingsson och fortsätter:
– Det jag kan se, även om det är för tidigt för oss att utvärdera, är att eleverna har lättare att göra skolarbetet när Hasse sitter bredvid. För en del av eleverna han träffar är det veckans höjdpunkt.
Initiativet, och hela idén med en pedagoghund på Rimforsa skola, kommer från Lena Ölfvingsson själv. I somras avslutade hon en ett-årig utbildning hos Svenska Pedagoghundsinstitutet. Här slogs fast att Hasse var lämplig för uppgiften.
– Mycket av utbildningen går ut på att jag ska kunna läsa min hund och kunna se när han blir stressad. Utbildningen kan ses som ett säkerhetskit, förklarar Ölfvingsson och fortsätter:
– Jag såg en vårdhund som arbetade med cancersjuka barn och reaktionen den väckte hos barnen. Då kände jag att det var något vi bara var tvungna att testa i skolan. Hundar har hjälpt oss, på många sätt, i tusentals år. Nu tar vi tillvara på fördelarna i skolan.
Finns det allergiska elever och elever som är hundrädda?
– Ja, men vi är aldrig inne i några andra lokaler än i Hasses egna rum. Sedan är det ingen elev som måste komma nära honom om de inte vill. Samtidigt är han en väldigt bra hund att träna på, svarar Ölfvingsson.
Martina Borg är rektor på lågstadiet. Så här kommenterar hon tillskottet av Hasse:
– Än så länge har vi inte kommit så långt så att vi kan utvärdera elevernas resultat och måluppfyllelse men hittills har Hasse uppfattats som något positivt och det är många elever som vill jobba med honom.
Hur tänker ni framåt?
– Vi tänker att Hasse är en bestående del av vår specialundervisning. Sedan får vi givetvis utvärdera arbetet kontinuerligt, svarar Borg.