Mitt pĂ„ pĂ„sklovet, tillsammans med rektorskollegan Martina Borg, möter hon upp oss pĂ„ en lugn och stilla skolgĂ„rd. HĂ€r, sjönĂ€ra och strax intill Ă sundavallen, basar de över ortens lĂ„gstadium och mellanstadium â en verksamhet med drygt 50 medarbetare. Ănda sedan kommunen, i november 2019, offentliggjorde sina planer pĂ„ en ny grundskola vid HackelomrĂ„det i Rimforsa har det höjts kritiska röster frĂ„n samhĂ€llet â framförallt mot den föreslagna lokaliseringen och dess trafiksituation. Vad tycker dĂ„ skolpersonalen som, om kommunens plan gĂ„r i lĂ„s, fĂ„r se sin arbetsplats flyttas?
â Vi tycker att det Ă€r en bra placering pĂ„ Hackel, pĂ„ samma sĂ€tt som vi tycker att det Ă€r en bra placering dĂ€r vi Ă€r i dag, naturnĂ€ra och med goda pedagogiska förutsĂ€ttningar. NĂ€r man bygger en ny skola lĂ€mnar man inte elevernas skolvĂ€gar dĂ€rhĂ€n utan det finns möjligheter att göra dem sĂ€kra, nĂ„got som ocksĂ„ finns med i kommunens planering. Vi utgĂ„r ifrĂ„n att den nya skolan kommer att bli trygg, sĂ€ker och bra, förklarar Jonsson innan Borg fyller i:
â NĂ€r det gĂ€ller det pedagogiska Ă€r vi helt trygga med att vĂ„r personal kan skapa nĂ„got bra Ă€ven vid Hackel.
Under samrÄdstiden fick skolpersonalen, vid ett möte med kommunens representanter, möjlighet att stÀlla frÄgor och tycka till om den föreslagna skolbyggnationen. HÀr framfördes bland annat önskemÄl om att Hackelhallens parkering ska anvÀndas av förÀldrar vid hÀmtning och lÀmning, men ocksÄ att trafiksituationen vid korsningen pÄ UlrikavÀgen behöver ses över ytterligare. Personal var ocksÄ angelÀgna om att Hackelhallen ska utrustas för skolidrott.
â I det hĂ€r lĂ€get Ă€r det skolans placering som vi pratar om â dĂ€r tycker vi absolut att vi har fĂ„tt möjlighet att tycka till. NĂ€sta steg, nĂ€r placeringen vĂ€l Ă€r avgjord, handlar om skolans utformning och de pedagogiska aspekterna innanför skalet. DĂ€r ska vi ocksĂ„ ta varje chans vi fĂ„r för att vara med och pĂ„verka, förklarar Jonsson.
Enligt de bÄda rektorerna Àr det viktigaste, för bÄde dem och skolans personal, att processen rullar pÄ i rask takt.
â Vi, bĂ„de förskolan och skolan, Ă€r i behov av nya och fler lokaler. Framförallt Ă€r det ytan det handlar om â just nu Ă€r det för trĂ„ngt. Vi har under en lĂ„ng tid fĂ„tt hitta lösningar med nya vĂ€ggar för att fĂ„ till de utrymmen som vi behöver men nu har vi inte mer golvyta att ta till, förklarar Borg och Jonsson fortsĂ€tter:
â Ăven trafiksituationen Ă€r jĂ€ttedĂ„lig. Det blir alldeles för trĂ„ngt, framförallt nĂ€r vĂ„rdnadshavare lĂ€mnar elever med bil pĂ„ morgnarna, och att det skulle bli sĂ€mre vid Hackel Ă€r jag tveksam till. Var kommunen Ă€n vĂ€ljer att placera en skola mĂ„ste skolvĂ€garna, i hela samhĂ€llet, ses över ordentligt.
Ser ni nÄgra fördelar med nybygge pÄ Hackel kontra renovering/utbyggnad av nuvarande lokaler?
â Att inte behöva gĂ„ i skola och undervisa precis intill en byggarbetsplats Ă€r givetvis en fördel med HackelomrĂ„det. Vi vet, frĂ„n andra skolbyggnationer, att det Ă€r en pĂ„frestande tillvaro.
Hur pÄverkas möjligheterna till utomhuspedagogik vid en flytt till Hackel?
â Om vi tittar pĂ„ vad skolan gör för utflykter i dag Ă€r det bland annat till elljusspĂ„ret, och dit skulle det bli nĂ€rmare. Sedan blir det nĂ„got lĂ€ngre till omrĂ„det kring Björksund men mycket handlar om planering och vi ser det inte som nĂ„gon omöjlighet att fortsatt ha undervisning dĂ€r, svarar Jonsson.