– Vi har fortsatt haft kraftiga uppgångar och aldrig tidigare har vi investerat lika mycket på ett och samma år. 2018 är helt klart vårt bästa år i modern tid, berättar styrelseordföranden Per Carlsson.
Det snart 40-åriga Rimforsaföretaget har varit med om det mesta, en resa fylld av både med- och motgångar. Strax efter millenieskiftet blev de av med jättekunden Ericsson, som då stod för 90 procent av intäkterna, och år 2008 drog lågkonjukturen in och satte käppar i hjulet. Situationen var tuff, men sedan dess har verksamheten blomstrat och tredubblat sina anställda, från 400 medarbetare till dagens 1 200.
– Om man tittar bakåt så har det varit en väldigt häftig resa. Att förlora Ericsson var en stor omställning för oss som tärde ganska mycket på kassan, vi räknade nästan timmar för hur länge det skulle gå innan det sakta började ta fart igen. De senaste åren har det rusat på ganska bra och just nu har vi det minst sagt trivsamt, det är roligare att ha för mycket att göra än för lite, säger Carlsson.
För att illustrera Rimforsaföretagets 2018 är verksamheten i Horn ett bra exempel. Under året anställdes 5 nya personer, omsättningen ökade med omkring 50 till 60 procent och beslut fattades för att investera i en 9 gånger 18 meter stor laserskärmaskin, som effektiviserar och automatiserar delar av produktionen. Senare i år, närmare bestämt under mars månad, ska den stora pjäsen vara på plats.
– Jag började på företaget i juni och det jag har sett är att det är långsiktigheten hos ägarna som gör att det går så bra över tid, att man inte ger upp under sämre tider. Om man tror på något fortsätter man att kämpa och till slut vänder kurvan, och det tror jag är otroligt viktigt, säger Claes Hull, vd på Rimaster Cab & Mechanics i Horn.
Förutom i Horn görs satsningar runt om i hela företaget, världen över. I Söderhamn byggs lokaler för 15 miljoner kronor, i Kina och Polen drivs stora projekt och i Serbien är en nyetablering i full gång. Även i Rimforsa börjar kostymen att bli för trång, vilket gör att nya lokaler kan bli verklighet under 2019.
– De senaste åren har vi haft intagningsstopp på nya kunder för att kunna fokusera på våra nuvarande kunder som växer kraftigt, men nu släpper vi på det. Vi har vuxit så pass mycket, det är trångt överallt och svårt att få tag i folk, så det är dags att bygga ut och satsa, berättar Carlsson och Hull avslutar:
– Det är avgörande att vi lyckas skapa kapacitet när kunderna vill lägga jobb på oss. Det är inte alla företag som lyckas med det, vågar eller vill, och då växer man inte.