– Över hela koncernen har vi filosofin att där vi opererar så opererar vi med lokala individer. Utan viruset hade vi säkert varit på plats mer fysiskt men nu har vi varit tvungna att coacha över video. Med tanke på förutsättningarna tycker vi ändå att det har flutit på bra, konstaterar Rimasterkoncernens vd Tomas Stålnert.
Redan i början av 2019 klev företaget in på den serbiska marknaden - inledningsvis i temporära lokaler med en möjlighet till utvärdering. Nu, drygt två år senare, är en ny permanent anläggning i drift. Här produceras kablage.
– Vi har sedan tidigare en stor anläggning i Polen och behövde ytterligare kapacitet i koncernen. Målet är att inte ha all produktion i ett land och efter en undersökning föll valet på Serbien, förklarar Stålnert och fortsätter:
– Originalplanen var att vi skulle ha haft 130 anställda nu till jul men vi ligger lite efter. Nu är målet nästa sommar.
Hur har etableringen fallit ut?
– Den stora utmaningen, som alltid, har varit att hitta rätt kompetens. Det finns ingen riktad utbildning för att bli kablagebyggare men vi tycker nog, om jag ska sticka ut hakan, att satsningen gått bättre än vi väntat oss, svarar Stånert.
Hur stor är satsningen ekonomiskt?
– Det är svårt att sätta en siffra, flera faktorer spelar in, men självklart är den stor. Lokalen har vi inte byggt själva, vi hyr in oss, men vi gör det på lång sikt och tanken är att det ska betala av sig, avslutar Stålnert.