SĂ„ sent som den hĂ€r veckan kunde vi rapportera om de mĂ„nga bostĂ€der som just nu detaljplaneras söder om Rimforsa samhĂ€lle, vid KrĂ„gedal och StorgĂ„rden. I dagslĂ€get saknas ett gĂ„ng- och cykelstrĂ„k till omrĂ„det samtidigt som Gamla KalmarvĂ€gen, som Ă€r anpassad efter motorbunden trafik, huserar allt fler oskyddade trafikanter. Med anledning av detta, och de bostĂ€der som förvĂ€ntas tillkomma under de kommande Ă„ren, vill samhĂ€llsbyggnadsförvaltningen pĂ„börja detaljplanearbetet av en ny gĂ„ng- och cykelvĂ€g redan i Ă„r â men medel saknas i budgetramen. DĂ€rför kommer politikerna i samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mnden (SBN) be om ett tillskott frĂ„n kommunfullmĂ€ktige.
â Om vi inte fĂ„r de hĂ€r pengarna innebĂ€r det en förskjutning i tid vilket vore olyckligt dĂ„ det finns en stark vilja att fĂ„ till de hĂ€r tomterna och bostĂ€derna. Infrastrukturen Ă€r nödvĂ€ndig för ett hĂ„llbart samhĂ€lle och troligtvis kommer det att vara mĂ„nga barnfamiljer som vĂ€ljer att bosĂ€tta sig hĂ€r. DĂ„ vill man att vĂ€gen för barnen ska vara sĂ€ker, konstaterar samhĂ€llsbyggnadschefen Karolina Hedlund.
Och vÀgen Àr inte sÀker i dag?
â Det tycker jag nog inte att den Ă€r. Jag skulle inte vilja att mina barn cyklade pĂ„ 70-strĂ€ckan, svarar Hedlund.
Bedömningen Àr att detaljplaneprocessen, som planeras till 2021 och 2022, skulle kosta omkring en miljon kronor. I ett första skede planeras en utredning av flera möjliga strÀckningar och ett samrÄd, dÀr allmÀnheten fÄr möjlighet att tycka till, ska genomföras. Efter samrÄdet fattar politiken beslut om var gÄng- och cykelvÀgen ska byggas och detaljplanen förbereds sedan för ett antagande.
â Vi mĂ„ste se till framtidens Rimforsa och Kinda nĂ€r vi planerar infrastrukturen i vĂ„rt samhĂ€lle. NĂ€r vĂ„ra samhĂ€llen vĂ€xer handlar det inte bara om tomter för bostĂ€der eller verksamheter, infrastrukturen behöver följa med för att skapa ett sĂ€kert, funktionellt och hĂ„llbart samhĂ€lle, skriver SBN-ordföranden Mikael Ăsterling (L) i ett pressmeddelande.
Oppositionens, och den vice SBN-ordföranden, Hans MÄhagen (S) kommenterar beslutet sÄ hÀr:
â Vi bedömer att det hĂ€r Ă€r en vĂ€lbehövlig investering. Redan i dag hade det nog varit bra om det hade funnits en gĂ„ng- och cykelvĂ€g.
Varför finns det inte redan en?
â Jag har inget bra svar pĂ„ den frĂ„gan mer Ă€n att de nya bostĂ€derna som planeras har gjort behovet mer pĂ„tagligt, svarar MĂ„hagen.