Så sent som den här veckan kunde vi rapportera om de många bostäder som just nu detaljplaneras söder om Rimforsa samhälle, vid Krågedal och Storgården. I dagsläget saknas ett gång- och cykelstråk till området samtidigt som Gamla Kalmarvägen, som är anpassad efter motorbunden trafik, huserar allt fler oskyddade trafikanter. Med anledning av detta, och de bostäder som förväntas tillkomma under de kommande åren, vill samhällsbyggnadsförvaltningen påbörja detaljplanearbetet av en ny gång- och cykelväg redan i år – men medel saknas i budgetramen. Därför kommer politikerna i samhällsbyggnadsnämnden (SBN) be om ett tillskott från kommunfullmäktige.
– Om vi inte får de här pengarna innebär det en förskjutning i tid vilket vore olyckligt då det finns en stark vilja att få till de här tomterna och bostäderna. Infrastrukturen är nödvändig för ett hållbart samhälle och troligtvis kommer det att vara många barnfamiljer som väljer att bosätta sig här. Då vill man att vägen för barnen ska vara säker, konstaterar samhällsbyggnadschefen Karolina Hedlund.
Och vägen är inte säker i dag?
– Det tycker jag nog inte att den är. Jag skulle inte vilja att mina barn cyklade på 70-sträckan, svarar Hedlund.
Bedömningen är att detaljplaneprocessen, som planeras till 2021 och 2022, skulle kosta omkring en miljon kronor. I ett första skede planeras en utredning av flera möjliga sträckningar och ett samråd, där allmänheten får möjlighet att tycka till, ska genomföras. Efter samrådet fattar politiken beslut om var gång- och cykelvägen ska byggas och detaljplanen förbereds sedan för ett antagande.
– Vi måste se till framtidens Rimforsa och Kinda när vi planerar infrastrukturen i vårt samhälle. När våra samhällen växer handlar det inte bara om tomter för bostäder eller verksamheter, infrastrukturen behöver följa med för att skapa ett säkert, funktionellt och hållbart samhälle, skriver SBN-ordföranden Mikael Österling (L) i ett pressmeddelande.
Oppositionens, och den vice SBN-ordföranden, Hans Måhagen (S) kommenterar beslutet så här:
– Vi bedömer att det här är en välbehövlig investering. Redan i dag hade det nog varit bra om det hade funnits en gång- och cykelväg.
Varför finns det inte redan en?
– Jag har inget bra svar på den frågan mer än att de nya bostäderna som planeras har gjort behovet mer påtagligt, svarar Måhagen.