I och med att rektorn har det juridiska ansvaret på skolan blir det många kontakter gällande bland annat elevhälsoarbete, möten och personalkontakt. Då blir arbetsbelastningen hård.
På Rimforsa skola går det i dag cirka 350 elever i årskurserna 1-6. Traditionellt sett har det alltid varit en rektor som bär helhetsansvaret, men sedan höstterminen startade för två månader sedan har skolan dubbelt ledarskap i form av två rektorer.
Charlotta Jonsson är inne på sitt sjunde år som rektor och vid hennes sida har hon numera Martina Borg. De är båda två rektorer på Rimforsa skola och sedan de blev två har de delat upp ansvaret.
– När vi förde diskussioner om personalbyten så enades vi i att det är mer rimligt med två rektorer i stället för att ha en rektor och en biträdande. Det tycker vi båda känns jättebra, säger Charlotta Jonsson.
Martina Borg sköter lågstadiet, medan Charlotta Jonsson har hand om mellanstadiet. Sedan är det flera saker som de båda sköter gemensamt, bland annat fritidshemmet och allt som rör budgeten.
Martina Borg kommer ifrån rollen som förskolechef i Rimforsa, vilket är i stort sett samma position som förskolerektor. Hennes efterträdare blev Susanne Andersson. Hon började som rektor för förskolan i Rimforsa i samband med att höstterminen startade. Hon har tidigare arbetat med samma typ av jobb, fast i Norrköping de senaste tre åren.
– Det känns fantastiskt bra att komma hit och arbeta och eftersom att vi alla jobbar väldigt nära varandra så blir det en bra dynamik mellan oss, säger hon.
Susanne Andersson jobbar främst nära Eva Petersson som började som biträdande rektor för förskolan i januari i år. Att alla fyra jobbar tätt ihop tycker de ger ett bra stöd och en trygghet i att kunna ta hjälp av varandra.
Det här är första gången som det testas att ha en rektor för lågstadiet och en annan för mellanstadiet i Kinda. Det delade ledarskapet har möjliggjorts efter förslag från utbildningsnämnden inom Kinda kommun och enligt samtliga fyra tycker de att det har slagit väl ut.
– Det känns väldigt bra att vi har fått den här möjligheten. Det vi gör inom förskolan och skolan är till stor del medarbetarsamtal och andra återkommande uppgifter. Därför blir det en stor fördel för oss att kunna diskutera i generella drag med varandra eftersom vi jobbar så tätt med varandra, säger Charlotta Jonsson.