– Ja, det känns riktigt bra att vi nu har nått vägs ände och fått till ett område för aktiviteter för både unga och gamla, säger Tomas Fransson som tillsammans med Johan Igheimer har kämpat i många år för att få till det som snart står färdigt på Hackel.
– Diskussionerna om Hackel började redan 2005 när jag var ordförande i Rimforsa IF. vad ska vi göra med området var frågan, säger Johan Igheimer.
Thomas Fransson fyller i:
– Jag satt också i RIF:s styrelse. En fråga som dök upp var att Åsundavallen var tvungen att dräneras för en kostnad av en miljon kronor. Min fråga blev då är det inte bättre att satsa den miljonen på Hackel. Det var så det hela började.
Sagt och gjort flera utredningar har genom årets startats och avslutats. I april 2008 fick Johan Igheimer och Thomas Fransson uppdraget av Kinda kommun att sammanställa en förberedande affärsplan för Hackel-området.
– Vi utgick ifrån att sätta in Hackel-området i ett större sammanhang genom att området ska vara en plats för inte bara Rimforsabor, utan för hela Kinda och kanske i första hand för att få folk att flytta hit, säger Tomas Fransson och fortsätter:
– Vi började med att ta reda på vad varje nyinflyttad person skulle ge i nettointäkt.
Det tog dåvarande ekonomichef Tauni Fagerlund reda på och summan var 43 000 kronor per inflyttad person.
– Skulle vi med Hackel-området öka attraktionskraften att få in, låt oss säga tio personer per skulle det ge nära en halv miljon kronor och på de här tio åren som har gått, fem miljoner kronor, säger Thomas Fransson.
Johan och Thomas ville ytterligare hjälp av Fagerlund att ta fram olika ekonomiska siffror om kommunen, men då blev det stopp.
– Ja, då varande kommunalråd och kommunchef satte stopp, säger Thomas Fransson.
De fortsatte dock sitt uppdrag med affärsplanen och i oktober 2018 log den på politikernas bord.
– Tyvärr, så blev det ingen frukt av planen. Den gömdes helt enkelt undan och glömdes bort, säger Thomas Fransson.
Tittar man på planen som blev färdig för snart tio år sedan är det mycket som är likt det område som nu växer fram.
– Faktum är ju att vi hade samma idéer i vår affärsplan för tio år sedan som det kommer att se ut framöver, säger Johan Igheimer.