Axelssons i Aby har ungefär hälften av sina potatisodlingar på andra sidan bron. I skördetid går traktorerna, med sina tunga potatislass över bron en gång i halvtimmen.
I vinter är det 1 500 ton potatis som ligger och väntar på transport, från lagret på ena sidan bron till anläggningen på den andra.
– Under tiden bron är avstängd tvingas vi köra en fem-sex gånger så lång sträcka, säger Patrik Axelsson.
Hur reagerar du på beskedet att bron nu ska repareras för att klara endast lättare trafik?
– Vi är orolig för att bron inte prioriteras. Vi måste komma tillbaka till den standarden som var, så inte Trafikverket stannar vid det här första steget nu.
– Det vore förödande – inte bara för mig utan även många andra lantbrukare, boende i området och de inom skogsindustrin och turistnäringen är beroende av bron, tillägger han. Vi har haft en dialog med Trafikverket och försökt påverka sedan i höstas – vi kommer fortsätta bevaka och ligga på dem.
Patrik Axelsson har räknat på vad avstängningen av bron kostar hans företag i extra transportkostnader och arbetstid.
– Det jag först räknade fram var i underkant, säger han. Nu, när jag vet mer, skulle jag säga att det över året kostar mellan 700 000 och en miljon kronor extra, att ta omvägen över Mörlunda.
– Plus att det är en ökad olycksrisk att tvingas köra ut på riksvägen, istället för att använda den väg vi byggt mellan bron och gården.