– Militären är stora kunder som gör noggranna bedömningar och det bäddar för att vi kan få fler affärer. Vår tidigare affär med tyska marinen har gjort att vi har intressenter runtom i världen, säger Per-Erik Cardell, platschef på UMS Skeldar i Linköping.

Det är brittiska bolaget QinetiQ som ska leverera Skeldarsystemet åt Kanadas försvarsmakt.

– Det handlar om militära aktiviteter som spaning, men exakt vilken utrustning man hänger på helikoptern är hemligt, säger Cardell.

Artikelbild

| Den obemannade helikoptern lyfter över sjön Vättern under en testkörning.

Skeldarprojektet startade innanför Saabs väggar men ägs i dag bara till cirka hälften av Saab. Den obemannade helikoptern har visat sig konkurrenskraftig. Företaget har även tecknat ett fyraårigt kontrakt med Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA), där helikoptersystemet används till att granska fartygs utsläpp av avgaser.

– Helikoptern bär med sig mätutrustning och lägger sig i avgaserna bakom fartyget. På så vis kan man ta reda på om fartygen håller sig inom tillåtna gränsvärden.

Just nu används Skeldar-helikoptern över Stora Bält i Danmark. Den lånas ut via EMSA till olika EU-länder i tre månaders perioder.

– Rederier som bryter mot reglerna måste böta, och då betalas boten till landet som för tillfället gör kontrollen, säger Per-Erik Cardell.

UMS Skeldar har nu 50 anställda och 25 konsulter. Företaget behöver nyanställa. För något år sedan inledde bolaget ett samarbete med Scanfil i Åtvidaberg där en produktionslina för serietillverkning nu finns.