Bättre sent än aldrig

Sverige är ett betydande kombiland och det är därför förvånande att Saab väntat i tre år med att lansera skåpversionen av 9-3. I september börjar mellanklassaren i alla fall säljas, bilen som kan komma att ha en avgörande betydelse för framtiden. Saab 9-3 SportCombi blir namnet och den vänder sig till en publik med en aktiv fritid. Nu är det bara att hoppas att konceptet går hem - det är nämligen "kniven på stupen" som gäller för Trollhätteföretaget. Vi har provkört!

Foto:

Saab2005-06-09 11:24

Beteckningen SportCombi förpliktar och måste ses som en markering gentemot storebror, den mer konventionella kombiversionen av 9-5. Linjeföringen är tuff och talar på långt håll om för oss att detta är en kombi med särskilda egenskaper. Det markerat framåtsträvande bakpartiet ger sidorutans nederdel en bumerangform vilket är tufft. Interiören är prydligt utförd och inte utan finess med bland annat små flygplan som handtag. Låt oss undersöka om familjekombin får Saab att lyfta?

Lyckad kombination
Vi känner igen mycket från sedanversionen av 9-3 men testkärran präglas av att Saab valt att premiärvisa bilen i det exklusiva Aero-utförandet. Som vid alla möten är första intrycket viktigast, det är nämligen de första minuterna som oftast avgör om det blir affär eller inte. Om det är sant så ligger testbilen bra till - kupén bjuder nämligen på en härlig vistelse och den läderklädda sportratten med inlägg av kromfinish är pricken över i:et. Framstolarna är bland de bekvämaste vi provat, baksätet rymligt och skuffen är praktisk, men den sluttande bakluckan stjäl mycket utrymme. Ja, Saab 9-3 SportCombi Aero är en typisk "drivers car" men passagerarna får lida något för det stumma sportchassit. På instrumentpanelen finns även den världsberömda mugghållaren. Den fälls ut på samma sätt som ett Jas 39 Gripen rollar ur formation och sänker underredet inför landningen. Ja, med den skillnaden att mugghållaren aldrig tappar manöverförmågan och kraschar?

Släkten är bäst
Den nyutvecklade vinkelsexan kommer ursprungligen från pappa General Motors men har genomarbetats och försetts med turbo. Maskinen lämnar hela 250 hästar och körbarheten har fått nya dimensioner: efter 6,9 sekunder passeras hundra och med plattan i mattan visar hastighetsmätaren 245 Det kanske inte är så konstigt att utvecklingsfolket lyckats köra nordslingan på Nürburgring på drygt åtta minuter, vilket är sensationellt snabbt! Om Aero-modellen får ses som ett relativt dyrt nöje (332 900 kr) så börjar priset på en mer human nivå med de fyrcylindriga motorerna. Den minsta kallas ekonomimotor, är på 1,8 liter utan turbo och priset börjar från 213 900 kronor Naturligtvis erbjuds även tre versioner med företagets signum: turbo. Effekterna är på 150, 175 eller 210 hästar och det är bland dessa vi kommer att hitta volymmodellen.
Dieslar finns också på 120 respektive 150 hk och båda försedda med partikelfilter. Ja, Saab 9-3 SportCombi har en charm som inte är vanlig i bilvärlden idag och förutsättningarna att lyckas har aldrig varit bättre.
Heja Sverige!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!