På startbanan igen

Att Saab inleder provkörningen av helt nya 9-5 vid en flygplats är knappast slumpartat. Företaget vill gärna understryka sitt flygarv trots "kraschlandningen" i december då många trodde att domedagen kommit. Men nu taxar vi ut på startbanan igen, varvar upp motorn och Saab lyfter på nytt. Bilen är riktigt underhållande och imponerar på alla vis. Men nu återstår den svåraste biten - att återskapa kundernas förtroende!

Foto:

Saab2010-06-10 07:08


Saabs VD, Jan Åke Jonsson, strålar ikapp med solen under presentationen och trots att meningen "vår säkra affärsplan" upprepas säkert trettio gånger så har företaget en lång väg att färdas. För bara ett halvår sedan skulle inte jag fått sitta bakom ratten på nya 9-5 idag. Men det var då Victor Muller dök upp med sin skräddarsydda kostym, randiga skjorta och schackrutiga slips i Trollhättan. En elegant herre som äger en supersportbilstillverkare som knappast någon kände till - Spyker.

Snyggt utseende
Vi har alla hört diskussionen om att ett förlusttyngt bolag köper ett annat. Det låter onekligen inte bra - men klarar inte team Jonsson/Muller av att driva Saab så gör förmodligen ingen det. "Vi slipper alla kostnader som General Motors lagt över på oss och vi får äntligen behålla vinsten själva utan att pengarna försvinner i ett stort svart hål" säger Victor Muller. Affärsplanen innebär att Saab ska gå med vinst år 2012, men det finns en hake: dagens testbil. Nya 9-5 är helt avgörande och därför känns det extra kul att kunna skriva att "gripen" har lyft på nytt igen. Om vi börjar med att titta på utseendet så är formen lätt att gilla - speciellt bakifrån med lysdiodrampen ovanför nummerplåten. Det här ingen bil man blandar ihop med någon annan, vilket är ett bra betyg. Även interiören känns fräsch och modern. Framstolarna är bland de bästa på marknaden och baksätet kommer inte långt efter. Men allra bäst trivs man bakom ratten där cockpitkänslan är än mer påtaglig med vindrutedisplay och digitala mätare som tycks vara hämtade från jaktplansdivisionen.

Hemligt område
Låt oss nu färdas på de idylliska sommarvägarna mellan Landvetter och Trollhättan. Allt börjar med att vrida runt tändningsnyckeln som sitter mellan framstolarna. Nej, sakta i backarna. Tändningslåset har nämligen blivit utbytt mot en modern startknapp, givetvis placerad mellan framstolarna! Under huven erbjuds inledningsvis tre motorer: bensinare på 220 (311 000 kr) respektive 300 hästkrafter (471 900 kr) samt en turbodiesel på 160 (315 000 kr). Vi testade den förväntade storsäljaren, alltså dieselfyran, vilken rullar på riktigt bra med fina köregenskaper. Färden till hundra går på 9,9 sekunder, toppfarten är 215 medan förbrukningen stannar på 0,53 liter milen.
Flera nya motorer är på gång bakom kulisserna, bland annat en etanolmaskin samt en miljöklassad dieselspis. Nu ska 250 motorjournalister från hela världen besöka Trollhättan och de möter garanterat skogens konung. Älgtester ingår nämligen i provkörningen - fast då är Saab på Volvos topphemliga testanläggning i Hällered. Hur är det möjligt? "ItŽs about love, peace and understanding" säger Victor Muller och ler stort. Han om någon bevisar att ingenting är omöjligt. Bara olika svårt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!