Saab lyfter med etanol

1997 var året då Stefan ??Lill-Lövis" Johansson vann Le Mans, nollvisionen föddes och lillmercan gjorde sin beryktade kullerbytta. Det känns länge sedan - inte sant? 1997 var dessutom året då Saabs niofemma presenterades och samma bil finns till försäljning än idag. Nu är det dags för den andra ansiktslyftningen och vi konstaterar att trotjänaren aldrig varit i bättre form. Förändringarna har gjort susen och etanolmotorn gör att folk står i kö för att få köpa den!

Foto:

Saab2005-10-13 07:14

Fronten ser inte riktigt ut att höra ihop med resten av bilen då den genomgått en vågad "total make over". Luftintagen har hämtats från prototypen 9X och de småelaka strålkastarna omgärdas av tjocka kromsargar. Nya 9-5 ser ut att ha blivit betydligt längre men i verkligheten är skillnaden bara futtiga 1,3 centimeter. I baken har förändringarna inskränkt sig till en ny bagagelucka, helröda bakljus och omdesignade plastdetaljer. Men resultatet är lyckat!

Svart humor
Interiören tycks ha ändrats mer än exteriören - instrumentbrädans bumerangform är visserligen densamma men innehållet nytt. Mätarna har en ny form och hastighetsmätaren har fått ny layout Hela instrumentbrädan har städats upp och reglagen känns bättre. Saab 9-5 är som tidigare en utomordentligt skön bil att sitta i såväl fram som bak.
De vackert formade framstolarna erbjuder bra stöd och är behagligt mjuka att ta plats i. Undan för undan försvinner Saabspecifika detaljer, men vissa finns som väl är kvar. Nyckeln på mittkonsolen är en sådan och det fungerar utmärkt - för en ovan förare gäller det bara att komma ihåg att lägga i backväxeln för att få ur nyckeln. En annan typisk finess är möjligheten att släcka ner instrumentbelysningen och alla mätare utom hastighetsmätaren. "Black panel" kallades det tidigare, men namnet var tvunget att plockas bort av diskrimineringsskäl. Numera heter det "night panel" men funktionen är lika svart?

Bra miljöval
Några kunder upplevde gamlingen som lite "lös i hullet" men teknikerna har nu lyckats med konststycket att styva upp bilen utan att komforten gått förlorad. Under huven erbjuds sex fyrcylindriga turbomotorer och vi har provkört det intressantaste miljövalet: Biopower-maskinen, vilken körs på det skattebefriade etanolbränslet E85 eller vanlig bensin.
Effekten skiljer hela tjugo procent och med enbart etanol i tanken höjs den till 180 hästar. Hur man ska räkna hem kalaset ekonomiskt är svårare. Etanol är nämligen energifattigt och förbrukningen ökar rejält: vid vår provrunda låg den på drygt 1,3 liter milen. Med ett dagspris på etanol av 7,93 är det dött lopp mot bensinens 12,51 och en förbrukning runt 0,85 liter. Så länge staten håller fingrarna borta från miljösoppan är allt frid och fröjd. Men den dagen det kliar för mycket i fingrarna på finansministern och etanolen hamnar i nivå med bensinen blir valet svårare. Men du kan ju alltid glädja dig åt att etanolbränslet inte påverkar växthuseffekten och att ett års medlemskap i Världsnaturfonden ingår i affären!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!