Saab når nya höjder

För att understryka sitt flygarv väljer Saab att presentera sin nya bil i ett skyddsrum vid ett militärt flygfält. Det är något av James Bond-känsla när de tunga bergrumsdörrarna i Säve sakta glider upp och 9-3 bilarna träder fram ur dunklet, alla med det karaktäristiska varselljuset tänt.

Foto:

Saab2007-06-21 07:13

Stämningen är förtätad när Saabs VD Jan-Åke Jonsson hämtar andan för att hälsa de svenska och internationella journalisterna välkomna. Då går larmet i en av bilarna!
När larmet stängts av för tredje gången är irritationen märkbar hos arrangörerna. Att detta även gällde Jan-Åke Jonsson lade den observante märke till genom att höra honom önska oss välkomna till "the homeland of Sweden" när han naturligtvis menade "the homeland of Saab". Charmigt och trevligt, dessutom understruket av presschefen som liknade Saab vid en vattenslipad granitsten, medan de tyska konkurrenterna likställdes med en perfekt formad men opersonlig sfär.

Nej, det rör sig inte om en helt ny bil men däremot en omfattande ansiktslyftning med lyckat resultat. Saab säger att nya 9-3 är ombyggd på tvåtusen punkter och de mest framträdande förändringarna syns på utseendet. Inredningen är däremot i stort sett oförändrad, några ytor har fått ny färg och läderklädseln har en mjukare struktur. Ja, varför ändra på något som redan är bra? Saab 9-3 har kommit att bli en av de absolut trevligaste mellanklassbilarna och har nu även fått uppdaterade motorer i effektspannet 122 till 280 hästkrafter (bensin) och 120 till 180 (diesel). BioPower står dock för hela åttio procent av försäljningen i Sverige, vilket är sensationellt! Etanolmotorn har nu fått högre effekt och ger 175 hästkrafter, men när den körs på E85 lämnar den hela tvåhundra hästkrafter genom att motorstyrningen programmeras om automatiskt.

Eftersom etanol innehåller mindre energi så är det bara att acceptera sprittörsten på drygt 1,2 liter milen. Motorn är dock en av de trevligaste fyrorna på marknaden: den drar silkesmjukt från låga varv och har en härlig kraftreserv. Att kunna tanka bensin eller etanol ger stor valfrihet och en miljögloria över huvudet. En ny sportdiesel med tvåstegsturbo på 180 hästar introduceras också. Kraften känns outsinlig men tyvärr är knatternivån påfallande hög. Utvecklingsfolket har lyckats matcha komfort och lysande vägegenskaper på ett suveränt sätt. Testbilen slukar vägens ojämnheter och bjuder på en härlig körkänsla, vad mer kan man begära? Ja, måhända fyrhjulsdrift och nästa år är det möjligt. Saab kallar systemet för "Cross Wheel Drive" och finns exklusivt till 9-3 Aero i kombination med en vinkelsexa på 280 hästar. Då kan vi verkligen snacka om att Saab når nya höjder!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!