Släkten är bäst

Det är ingen dans på rosor att bedriva "upplevelseindustri" från Trollhättan. Saab vet det bättre än de flesta ändå fortsätter reklamfolket frenetiskt med budskapet. Men under ytan kämpar företagsledningen med kniven på strupen och den ekonomiska upplevelsen är allt annat än angenäm. Visst är det orättvisst - Saab bygger nämligen utmärkta bilar, men tjänar för lite stålar Frågan är om nya snikversionen av 9-3 lyckas vända trenden?

Foto:

Saab2004-03-19 09:36

Det var motorsnillet Pelle Gillbrand som gjorde turbon tillgänglig för gemene man och sedan sjuttiotalet har tekniken tillhört Saabs signum. Dagens modellprogram innehåller exempelvis bara turbomotorer, förutom nya budgetversionen 9-3 1,8i. Modellbeteckningens "i" står nämligen för injection som i sin tur betyder bränsleinsprutning. Ja, Pelle måtte gråta. Men som plåster på såren så har maskinen utvecklats och hämtats från Opel.

Summa summarum
General Motors kan verkligen konsten att "koka soppa på en spik". Bilimperiets motorer sprids inom stora tjocka släkten och kan dyka upp lite varstans i olika versioner. Tankesättet är lätt att förstå: låga utvecklingskostnader plus hög försäljning är lika med klirr i kassan. Dessutom kan prislappen hållas nere och 1,8i kostar strax under tvåhundratusen. Men då får man en tämligen "tom" bil och det är klokt att välja till företagspaketet aŽla 10 900 kronor.
Det innehåller bland annat aluminiumfälgar, klimatanläggning, farthållare och läderratt.
Som vid alla möten är första intrycket viktigast, det är nämligen de första minuterna som oftast avgör om det blir affär eller inte (det påstår i alla fall förståsigpåarna). Om det är sant så ligger testbilen bra till - kupén bjuder nämligen på en härlig vistelse. Framstolarna är bekväma, baksätet rymligt och småttingarna älskar mugghållaren.
Den fälls ut på samma sätt som ett Jas 39 Gripen rollar ur formation och sänker underredet inför landningen. Ja, med den skillnaden att mugghållaren aldrig kraschar?

Lyckad kombination
Under huven på Saab 9-3 1,8i arbetar en sugmotor på 122 hästar och 167 Newtonmeter. Det är en dragvillig maskin som överraskar på vägen, men som är något högljudd. Efter 11,5 sekunder passeras hundra och med plattan i mattan visar hastighetsmätaren prick två hundra. Hur det är med köregenskaperna? Jo, det är en ovanligt lyckad kombination av komfort och stabilitet. När jag provkörde bilen längs småländska vägar (dom som gud glömde) så kändes fjädringen trygg och tjälskotten gjorde sig icke besvär. Om färden ändå tenderar rulla käpprätt åt tallskogen så skyddas passagerarna av dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar, krockgardiner samt trepunktsbälten på samtliga platser. Upplevelseindustrin i Trollhättan har ännu en gång visat vad de kan Drivkraften och kompetensen finns - nu återstår det bara att försäljningen slår all time high!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!