Svart som synden

Bilen är svart som synden och ska tillverks i 2000 exemplar. Saab Turbo X är något alldeles extra och färddatorns hälsningsfras säger allt: "Ready for take-off". Vi taxar ut på racingbanan Paul Ricard som ligger vackert belägen bland vinodlingar och olivlundar strax utanför Marseille. Vår slottid är inne och plattan åker djupt ner i mattan. Turbosexans 280 hästkrafter ger allt och den avancerade fyrhjulsdriften uppmuntrar till hårdkörning. Det kan faktiskt behövas spypåsar i baksätet.

Foto:

Saab2008-03-05 08:11


Det vill till att du läser det här testet snabbt, för många är kallade men bara några få är utvalda. Saab Turbo X är en drömbil för många, men blott 175 exemplar tilldelas vår blågula nation. Priset är 409 900 kronor och vi kan helt lagligt snacka om "svarta pengar" - för enbart en färg existerar: Jet Black Metallic. Saab Turbo X är en hyllning till 900 Turbo som lanserades 1978 och visst blir det nostalgiskt när exakt samma turbotrycksmätare finns kvar.

Elak motorsång
Det sägs att utseendet spelar roll om man vill göra karriär - är det sant så kommer Saab Turbo X att gå långt. Bilen är riktigt läcker med sitt kjolpaket, diskreta bakvinge och snygga 18-tummare. Bakifrån kan ingen missa de feta utblåsen och motorsången är elakare än någonsin. Nu har säkert 50 bilar redan krängts till alla utseendefixerade. Men innehållet är minst lika viktigt och interiören gör ingen besviken. Cockpiten har kolfiberfinish, ratten är treekrad och den exklusiva läderinredningen är sydd med kraftiga stygn. Man sitter störtskönt i framsätet och baksätet är precis lika dugligt som i vanliga 9-3. Däremot kräver det åksjuketabletter för att sitta där under vårt testpass på Paul Ricard. Föraren bör dock hålla fingrarna ifrån pillerburken eftersom biverkningarna "dåsighet och försämrad reaktionstid" kan få ödesdigra konsekvenser i 250 knyck. Ska vi gissa att 75 bilar har sålts nu?

Unik fyrhjulsdrift
Under huven arbetar en vinkelsexa som levererar 280 vildsinta turbokusar och 400 Newtonmeter. Det räcker för att nå hundra på 5,7 sekunder i kombination med en sexväxlad handjagare. Testbilen gör absolut inte bort sig på Paul Ricard, utan snarare tvärt om med tanke på den tuffa bansträckningen.
Inte illa och nu går säkert telefonerna varma hos flera handlare. Det är faktiskt inget PR-trick att bilen döpts till Turbo X.
Att den har turbo har vi tjatat tillräckligt om, men hur är det med X:et? Jo, bokstaven kommer från den senaste generationen av Haldex fyrhjulsdrift som faktiskt kan skicka 100 procent av drivkraften till baksulorna! Och inte nog med det: diffbromsen kan även föra över mer eller mindre kraft mellan bakhjulen, vilket får kraftförloppet att anta formen av ett X. Nä, nu har du läst långsamt - tänk på att bilarna försvinner i ett rasande tempo. Är du intresserad så rör på påkarna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!