Unna dig ett lyckorus

Drinkar och bilar hör naturligtvis inte ihop. Ändå var det en drink som inspirerade utseendet på Saab 9-3 Cabriolet. Det var nämligen när färgansvariga Maria Tunberg beställde sig en Caipirinha med limeklyftor som speciallacken "limeyellow" föddes. Aeroversionen är dessutom lika stark som sprattelvattnet och båda bör serveras på sommaren, utan paraply. Men det finns en stor skillnad - cabben ger garanterat ingen huvudvärk!

Foto:

Saab2004-08-02 07:38

När vi glider förbi Nyhavns uteserveringar så tycks alla smörrebröds-njutare kollektivt tappa hakan. Samtliga följer bilen med samma precision som om de vore publik på en tennismatch. Några minuter senare passerar vi vaktombytet på Amalienborg och "garderna" slängde långa blickar mot testbilen. Ja, blir nya 9-3 Cabriolet lika populär som under vår provkörning i ett soldränkt Köpenhamn så är det bara att gratulera.
Saabs VD Peter Augustsson dyker upp nyfriserad till Hotell Hilton. Han har kört hela vägen från Trollhättan till Köpenhamn - nercabbat. "För mig är det en passion att köra taklöst samtidigt som det är en riktigt bra affär för oss". Varje år tillverkas nämligen 25 000 exemplar av joddlare i lederhosen. Ja, det är faktiskt helt sant! Nya Saab 9-3 Cabriolet byggs nämligen av Magna Steyr i Österrike. Men låt oss hoppa in i testbilen och åka en raggarrunda efter strandvejen med taket på plats. Det visar sig att teknikerna verkligen lyckats åstadkomma största möjliga tyssstnad. Framstolarna bjuder dessutom på en behaglig åktur och baksätet passar utmärkt för två "piger". Instrumentpanelen är verkligen lättarbetad och hela kupén andas kvalitet. Det börjar likna en solklar succé?

Höj en skål
Vi fortsätter vår färd och vädergudarna tycks gilla Saaben. Nu är gränsen mellan himmel och hav helt utsuddad vilket innebär att det känns riktigt fel att köra uppcabbat. Allt åtgärdas med en enkel knapptryckning. Då reser sig sufflettluckan först vertikalt och sedan horisontellt bakåt för att ge plats åt taket. Det hela är en välregisserad föreställning på tjugo sekunder som kan försätta vem som helst i ett lyckorus. Under huven erbjuds tre motoralternativ på 150, 175 respektive 210 hästar. Vi har provkört det sistnämnda kraftpaketet med det välbekanta smeknamnet Aero. Maskinen varvar villigt och svarar alert på gasen: efter åtta sekunder passeras hundra och köregenskaperna är fantastiska ända fram till 230-strecket. Skulle färden mot förmodan gå käpprätt åt skogen så skyddas du av fyra krockkuddar, bältesförsträckare och två utskjutbara störtbågar. Så för att sluta som vi började: visst är den Caipirinha-inspirerade limefärgen pricken över i:et. Men det går naturligtvis lika bra med ett alkoholfritt alternativ som en svalkande Mon Ami. Skål, för ett bra arbete Saab!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!