X-tremt efterlängtad

Saab genomgår just nu sitt värsta stålbad någonsin, men trots detta sprudlar företaget av livsgnista och hopp. Nya 9-3X är det senaste tillskottet i modellfloran och kärran är lika tuff som den ser ut. Det kan tyckas vara ett litet steg för bilvärlden, men ett jättekliv för Saab som räknar med att sälja femtusen exemplar om året. Om målsättningen kommer att lyckas? Tja, skogsmullen är riktigt kompetent och värd alla chanser att lyckas!

Foto:

Saab2009-05-05 07:33


Det är sommar i luften och framför oss står en nytvättad 9-3X parkerad. Förseriebilen har fraktats hit från Saabs vintertester i Lappland och att starta etanolmotorn är ungefär som att släppa ut hästarna på grönbete. Förväntan hänger i luften och det riktigt spritter i hjulen av körglädje. Häng med på det första testet i ett underbart Göteborg.

Snyggt men fusk
Saab 9-3X är i grund och botten(platta) en 35 millimeter höjd 9-3 SportCombi för aktiva människor som ägnar sig åt skidåkning, bergsklättring, surfing och dykning eller åtminstone vill ge sken av att göra det. Terränglooken är mycket lyckad - de svarta plastkjolarna och skärmbreddarna harmonierar fint med karossens form. Hasplåtarna är dock inget man ska skrapa för hårt i bergsknallarna eftersom dessa är tillverkade i plast men bidrar naturligtvis till utseendet, liksom dubbla kromade avgasutblås. Det är alltså en blandning av flärd och funktion. Interiören känner vi igen från vanliga 9-3: snyggt och prydligt med tydliga instrument. Startnyckeln är på välkänt manér placerad strax bakom växelspaken, för en ovan förare gäller det bara att komma ihåg att lägga i backväxeln för att få ur nyckeln. Framstolarna är sköna och baksätet rymmer tre personer. So far so good.

Klarar tunga laster
Skogstrollet introduceras med tre motoralternativ: en etanolmaskin på 210 hästkrafter (319 900:-), en lika stark bensinare (315 900:-) samt en turbodiesel på 180 hästar (298 900:-). De två första har fyrhjulsdrift från svenska Haldex medan oljebrännaren än så länge bara driver på framsulorna. Vi provkörde BioPower-maskinen som är en kanontrevlig fyra som drar silkesmjukt från låga varv och har en härlig kraftreserv. Känslan av att köra en sexa är påtaglig, men tyvärr ökar ju förbrukningen med trettio procent eftersom etanol innehåller mindre energi.
Noll till hundra rullar på 8,5 sekunder och toppfarten är 230. Att köra vid sidan av vägen är inga problem och speciellt inte med den unika bakdiffen som kostar 4 900 kronor extra. Det finns inte en antydan till att skrapa underredet eller hjulspinn trots plågsamma försök. Saab 9-3X kan dessutom bli en favorit bland exempelvis hästintresserade. Släpvagnsvikten är hela 1 600 kilo så visst orkar bilen dra "tunga laster". Men det är ju Trollhätteföretaget vana vid!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!