156 skäl att gilla Leon

Det står klart uttalat i Volkswagen-koncernens märkesfilosofi att Seat ska representera det sportiga medan Audi står för det exklusivt högteknologiska, Volkswagen för tryggheten och Skoda för det låga priset. Det är inte lika uttalat att Seat skall vara spanjorernas svar på Alfa Romeo men det känns tydligt att just det är målsättningen. Leon är nämligen en klonad 156:a!

Foto:

Seat2005-08-05 07:12

Walter dé Silva är mannen bakom Alfa Romeo 156 - det italienska märkets största försäljningssuccé genom tiderna. För fem år sedan köptes stjärndesignern över till Seat och nya Leon är den första modellen han ritat från grunden. Walter dé Silva har dock knyckt många designidéer från hans gamla arbetsgivare, exempelvis de ovala bakljusen och de dolda bakre dörrhandtagen. Låt oss provköra längs de kuperande bergsvägarna runt staden som aldrig sover: Barcelona.

Snyggt & prydligt
Den vackert röda testbilen är utrustad med svart inredning och då menar vi verkligen svart. Det finns ingen liten färggnutta som försöker pigga upp men det glömmer man lätt bakom ratten. Här finns plats för en lång person - sätet har nämligen suverän skjutmån och det går lätt att följa efter med ratten som är ställbar på alla håll och kanter. Stolarna är bekvämt skålade och försedda med långa sittdynor för att ge stöd åt låren.
Ja, det blir inte sämre när man blickar ut över instrumenteringen som har en centralt placerad varvräknare graderad till 8000 varv. Till höger om denna finns en sportig hastighetsmätare som börjar sin gradering vid klockan 06 och slutar vid klockan 15. Fräckt! Bränsle- och temperaturmätare återfinns i den vänstra mätartavlan tillsammans med färddatorn som ger all tänkbar information om körsträcka och bränsleförbrukning. Snyggt och prydligt utan att för det blir alltför pjåkigt. Pluspoäng även här.

Lapplisors skräck
Vi körde testbilen med en tvåliters FSI-motor på 150 hästar under huven. Den låter riktigt smaskigt på låga varv men maskinen lever inte riktigt upp till soundet. Med en tjänstevikt på drygt 1 400 kilo borde bilen kännas rappare, men avgasreningen sätter käppar i hjulen. Hundrastrecket nås hur som helst på 7,8 sekunder och toppfarten är 208. Även fjädringskomforten är helt okej för en sportcoupé, vilket betyder att den är i hårdaste laget för att passa i vardagskörning. Man blir dock väl kompenserad genom bilens exemplariska uppträdande på vägen.
Även tvära kurvor tas lekande lätt utan minsta ansträngning från chassit. Spårstabiliteten är utmärkt och Leon är i alla avseende en njutning - fram tills den första fickparkeringen vill säga. Någon sikt snett bakåt finns nämligen inte på grund av formgivningen. Sikten rakt framåt är däremot suverän och de originella vindrutetorkarna parkerar lodrätt i A-stolparna. Ja, nu blir det riktigt knepigt för lapplisorna att hitta plats för parkeringsboten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!