Buskul spanjorska

Dagens testbil lever verkligen upp till efternamnet. Seat Ibiza Cupra bjuder nämligen på fart, fest och rejält hålligång - precis som den stekheta partyön bilen döpts efter. Många upplever minnesluckor efter vistelsen, men det får man garanterat inte bakom ratten på vår orangefärgade leksak. Seat Ibiza Cupra etsar sig fast i hjärnbarken och det tack vare 180 pigga hästkrafter. Häng med och dejta en hetsig spanjorska som gillar att piskas på krokiga vägar!

Foto:

Seat2009-09-15 06:59


En läsare sa en gång lite skämtsamt "det är med plaststylade bilar som med poker, de stora pengarna ligger i bluffen". Nej, riktigt så illa är det inte - men påståendet är ändå inte helt uppåt väggarna. Titta bara på nya Seat Ibiza Cupra vars utseende får många att haja till, speciellt med alla luftintag och den bakre luftdiffusorn. Men är det äkta? Näpp, det är lika fejk som Rolex-klockorna på Ibiza.

Likhet med Lambo
Luc Donckerwolke är mest känd som farsa till Lamborghini Gallardo och Murciélago. Att han numera är designchef hos den spanska koncernkusinen är det inte många som känner till. Men om vi tittar noga så finns faktisk en likhet - nämligen färgen. Seat Ibiza Cupra erbjuds nämligen med en orange coustumfärg á la 6 600 kronor extra och kulören är extremt lik Lambons, men där sätter vi också punkt för diskussionen. Den utvändiga designen är tuff och inne i fälgarna lyser de giftigt röda bromsoken från Brembo med texten "SEAT SPORT". Vi öppnar framdörrarna, kliver över de breda trösklarna och glider ner i sportstolarna. Inredningen är elegant svart och vi kan på en gång berätta att även baksätet är användbart. Det tar inte många sekunder innan motorn vaknar till liv och i kupén smyger sig ett lite väl diskret och väluppfostrat motorljud in. Men det ska vi snart ändra på.

Höjer volymen
När det gäller Seat Ibiza Cupra så har vi de senaste åren vant oss vid en närmast legendarisk turbofyra på 1,8 liter och 180 hästkrafter. Nu är den ett minne blott och ersättaren är en maskin på endast 1,4 liter som fortfarande trollar fram - 180 kusar! Det är möjligt tack vare att motorn är försedd med både en kompressor och avgasdriven turbo. Bensinaren arbetar sagolikt bra och man undrar bara hur länge? Konstruktionen är hyperavancerad och resultatet märks i testrapporten. Färden till hundra rullar på 7,2 sekunder medan toppfarten är 225 km/h, fast mest imponerande är soppaförbrukningen: 0,64 liter milen.
Maskinen har dessutom kopplats till en sjustegad DSG-låda, vilket märkligt nog är det enda växellådsalternativet som erbjuds. Vi använder paddlarna bakom ratten och GPS:en hjälper oss ut på motorvägen strax utanför Barcelona. Det är tidig förmiddag och de flesta spanjorer arbetar, därmed är trafiken ovanligt gles. Vi trycker plattan i mattan och det tama motorljudet förbyts plötsligt mot något som mer liknar AC/DC. Mer hårdrock kan det inte bli för 209 900 kronor!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!