Fart och fläkt på Ibiza

En reseguide till Ibiza kan låta så här: under de senaste tjugo åren har öns kännetecken varit det vilda partylivet. Här slår jetsettarna runt på nätterna och njuter av sol och bad på dagarna. En bilguide till Ibiza kan däremot låta så här: under de senaste tjugofyra åren har bilen kännetecknats som en eldig spanjor lika smidig som en flamencodansös. Den senaste generationen av Seat Ibiza har vi provkört på ön som gett bilen sitt namn.

Foto:

Seat2009-08-06 06:51

Seat Ibiza har länge varit spanjorernas viktigaste bilmodell, men knappast en riktig "nackvridare". Men nu har något hänt och det tack vare formgivaren Luc Donckerwolke, belgaren är mest känd som farsa till Lamborghini Gallardo och Murciélago. Nya Ibiza har blivit riktigt tilltalande och dessutom påfallande rymlig. Äntligen kan resliga nordbor finna sig väl tillrätta bakom ratten och i baksätet.

Sticker ut
Ibiza tillhör ögruppen Balearerna och ligger ett stenkast från Mallorca. Ön har sedan länge gett namn åt spanjorernas viktigaste bilmodell och vad är då naturligare än att provköra den just här. Seat Ibizas design är måhända inte sensationell eller provocerande, men har ändå de rätta proportionerna och kurvorna för att slå igenom på "carwalken". Både tre- och fem-dörrarsversioner erbjuds, vi körde dock den sistnämnda storsäljaren. Chassit följer helt modet för dagens bilbyggande vad avser hjulupphängningar, motorer och växellådor. Detta är inte en kärra för teknikfreaks, däremot är Seat Ibiza en familjebil och den uppgiften klaras av galant. Inredningen är exempelvis snygg och proper - dessutom riktigt rymlig såväl fram som bak. Anledningen? Jo, spanjorskan har växt med tio centimeter på längden jämfört med gamlingen och nu sprängs alltså fyrametersgränsen med bred marginal.

Evigt tjatter
Under huven erbjuds fyrcylindriga motorer: bensinare på 85 respektive 105 hästkrafter samt dieslar på 90 respektive 105. Vill du komma lindrigast undan rent ekonomiskt så väljer du den minsta bensinaren i Refrence-utförande. Pris: 126 500 kronor, men då är utrustningslistan faktiskt lägre än Glocalnet och omfattar varken luftkonditionering eller ljudanläggning. Nej, då rekommenderar vi att uppgradera till utrustningspaketet Style för 19 400 kr extra. Det är värt varje krona och då inkluderas det mesta, även automatisk klimatanläggning. Maskinens 85 hästkrafter funkar riktigt bra och dessutom stannar förbrukningen på beskedliga 0,62 liter milen. Lite tuffare är naturligtvis 105 hästaren - motorn är livligare och naturligtvis rappare i reaktionerna. Hur det står till med dieslarna? Tja, båda är miljöklassade och riktigt snåla, men vi säger bara en sak: motorerna "tjattrar" mer än papegojorna på Ibiza. Så nu återstår det att se om nya Seat Ibiza får samma attraktionsvärde som partyön? En sak är i alla fall säker, med Ibiza i rullande form så slipper du huvudvärk!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!