Fasten your SEAT-belt

Vi befinner oss i Barcelona för att ta pulsen på nya Seat Leon ST Cupra. Med spanskt blod i ådrorna samt ordentligt med krydda under huven är modellen pepprigare än någonsin. Testbilens 280 hästkrafter gör sig snabbt påminda och det är med ett stort leende på läpparna som vi tar oss an racingbanan Castelloli. Fasten your SEAT-belt, nu blir det åka av!

Foto:

Seat2015-05-19 04:05


Seat Leon Cupra var först med att sätta rekord på Nürburgrings ökända nordslinga med en tid på 7.58,4. Det är imponerande siffror för en produktionsbil med framhjulsdrift och strax lanseras modellen i kombiutförande. Tja, ända sedan starten 1996 har spanjorerna erbjudit sportiga Cupror där intressant teknik kombinerats med fin prestanda och dagens testbil är inget undantag.

Dubbla utblåsJämför vi utseendet på vanliga Leon med Cupra ST så har luftintaget under den främre nummerplåten och de båda luftintagen på sidorna blivit större. Bakpartiet är ännu fräckare med sina breda dubbla avgasrör som sticker ut genom den sportiga diffusorn. Bromsoken är knalloranga och har fått texten "Cupra" ingraverat och detsamma gäller även instegslisterna. Grundpriset för sportkombin är 292 900 kronor, men för den genuint intresserade tillkommer en del extrautrustning. Köper du till Performance Pack Orange så ingår oranga 19-tumsfälgar, högpresterande bromsok från Brembo samt sidokjolar för 23 900 spänn. Via den rejäla 6,5-tumsskärmen kan mycket information hämtas och den som vill kan naturligtvis välja till navigation. Bagageutrymmet sväljer 587 liter eller 1470 om du fäller baksätet, vilket är mer än exempelvis Volvo V60.

Riktigt krutpaketVår testkärra rullar på riktigt duktigt på de EU-finansierade spanska vägarna, men för att kunna ta ut svängarna ordentligt beger vi oss till Castelloli. På racingbanan strax utanför Barcelona kommer vår Seat Leon ST Cupra snabbt in i sitt rätta element och turbofyran på 280 hästkrafter får sträcka på sig. Hundrastrecket nås på 6,1 sekunder samtidigt som toppfarten är 250. En sexväxlad manuell låda är standard, men du kan även välja till en dubbelkopplingslåda för 14 500 kronor som kan växlas antingen manuellt eller med paddlar på ratten. Problemet med motorstarka framhjulsdrivna bilar är att få ner kraften i backen, speciellt i skarpa kurvor. Spanjorerna har dock lyckats och diffbromsen går in blixtsnabbt vid minsta tendens till hjulspinn, även vid fullt gaspådrag ur banans hårnålskurvor. Samtidigt stämmer motorn upp i en sång som inte går att klaga på - men den är inte helt äkta då merparten kommer från en ljudförstärkare. Men vad gör det? Även de största artisterna brukar ju ta hjälp av bakgrundssångare?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!