Fasten your Seat belts

Som om det inte är nog med årets kraftiga influensa - nu är även "gula faran" på väg. Men i stället för hosta, huvudvärk och magsjuka så drabbas de smittade av spanskt temperament och kraftigt habegär. Penicillin biter dessvärre inte på åkomman, men det gör däremot en förförare från Katalonien. Nya Seat Leon Cupra R bjuder nämligen upp till en het och oförglömlig flamenco på vägar som används av spanska rallyt!

Foto:

Seat2002-11-15 10:15

Frontspoilern är utrustad med fräcka luftintag och bakspoilern sägs minska lyftkrafterna med 30 procent.
Bilen är dessutom utrustad med sidokjolar, maffig kofångare, ett sänkt sportchassi och under huven morrar en fyra på 210 hästar.
Noll till hundra klaras av på sju sekunder och om ägaren trampar riktigt hårt på gasen så visar hastighetsmätaren 237 knutar.
Seat Leon Cupra R är därmed spanjorernas snabbaste produktionsbil och smeknamnet "gula faran" träffar mitt i prick.

Kittlar dödssköntInredningen i Leon Cupra R består av två härligt skålade sportstolar och i baksätet kan två vuxna eller tre småttingar färdas riktigt hyggligt.
Men det är bakom den greppvänliga ratten som bilen ska upplevas och där bjuds det på underhållning av hög klass. Instrumentpanelen är sportig och består av vita mätartavlor med ilsket röda siffror.Interiört är dessutom Leon Cupra R maxad med gott och blandat. I utrustningsfloran ingår totalt 40 attiraljer varav vi kan nämna färddator, luftkonditionering, antisladdsystem samt fyra krockkuddar och sidokrockskydd. Att Seat Leon Cupra R är konstruerad för att tillfredsställa föraren är uppenbart.
Vi testar bilen i anslutning till spanska rallyts välkända specialsträcka i Katalonien och känner genast hur den gastkramande farten "kittlar dödsskönt i kistan".

Skräckblandad glädjeTurboknuffen skjuter i väg bilen med imponerande styrka och motorljudet får mig att rysa av välbehag.
Det börjar med en dov ton vid tomgång som successivt byter till skönsång när varvtalet närmar sig 6,500 varv. Maskinen har dessutom ett jämnt och kraftfullt vridmoment över en stor del av varvregistret.
Resurserna är därmed lätta att utnyttja utan att föraren behöver arbeta med den sexpetade lådan. Sex växlar? Ja, Cupra R har en sexväxlad växellåda vilket i ärlighetens namn är onödigt.
Däremot är inte köregenskaperna onödiga, bilen suger sig fast i asfalten och när farten väl behöver dämpas så gör skivbromsarna jobbet med bravur - vilket känns tryggt.
Spanjorerna kör nämligen som vettvillingar och omkörningar på backkrön är mer regel än undantag. Det svenska priset är till sist 249,900 kronor.
Självklart mycket pengar, men vad betalar man inte för att få känna sig som Seats egen rattmatador Jonny Herbert?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!