Flexig och snitsig

Ibland blir man inte alls förvånad att man blir just förvånad. Först var vi på provkörningen av nya Volkswagen Sharan där tyskarna talade om "en familjefavorit med VW:s eget DNA". Nu gör vi om samma resa, fast istället för München så är vi i Barcelona och får höra samma visa av spanjorerna: "en familjefavorit med Seats eget DNA". Inte bara budskapet är klonat, hela bilen är klonad. Vi pratar om tvillingar, men det finns skillnader - även om de är få!

Foto:

Seat2011-09-20 04:05


Många skyller ofta på att bussarna inte håller tidtabellen. Vad ska vi då säga om nya Seat Alhambra som kommit drygt sju år för sent till sina återförsäljare? Gamlingen lanserades redan 1995 och har således överlevt i sexton år, vilket är en evighet i bilbranschen. Vi har provkört den spanska flugan, förlåt, folkan.

Flexibel inredning
Dagens testbil började sin karriär som en trilling: Ford (Galaxy), Seat (Alhambra) och Volkswagen (Sharan) slog sina kloka huvuden ihop och presenterade en storlastare. Men nu är det bara de två sitsnämnda som baseras på samma plattform. Designen är naturligtvis helt ny och det finns bara två delar som fått hänga med från gamlingen - nämligen solskydden! Utseendet, som påminner starkt om Sharan, är riktigt snyggt och numera är det snitsiga skjutdörrar som gäller för baksätespassagerarna. Den tidigare busskänslan bakom ratten är som bortblåst och här finns en modern instrumentpanel. Seat Alhambra är femsitsig som standard (2+3), men du kan också få kupén sexsitsig (2+2+2) eller sjusitsig (2+3+2). Det bästa av allt är att man numera inte behöver lyfta i och ur de bakre stolarna, utan de fälls bara upp eller ner i golvet med ett enkelt handgrepp.

Prislappen avgör
Det är alltså en tämligen enkel operation att förvandla sin familjebuss till en laståsna utan dess like. Fälls stolarna i såväl andra som tredje sätesraden så ryms hela 2 430 liter bagage, vilket är rena drömmen utanför Ikea. Spanjorerna erbjuder två motorer med start/stopp-system som standard: en bensinare på 150 hästkrafter samt en snål diesel på 140. Vi testade den förstnämnda maskinen och turbofyran lär inte göra någon besviken. Noll till hundra rullar på 10,7 sekunder och toppfarten är 197 km/h.
En stor skillnad från tidigare är att nya Alhambra är kryddad med en rejäl portion körglädje. Bilen rullar fint på vägen, känns välbyggd och har bra ljudisolering. Grundpriset börjar från 249 900 kronor och då ingår bland annat sju krockkuddar, luftkonditionering, fönsterhissar, antisladdsystem, däcktryckskontroll, elektrisk handbroms och mycket annat. Slutsatsen blir alltså att Seat Alhambra varken är bättre eller sämre än sin tyska tvilling, så nu återstår det bara att se hur många som väljer bil efter prislappen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!