Försiktig förändring

Bland kändiseliten är det vanligt att göra diskreta förändringar på utseendet. Man lyfter brösten, reducerar hängande ögonlock, använder sig av fettsugning och trollar bort rynkor. Bilbranschen gör faktiskt exakt samma sak - fast på sitt eget lilla sätt. Seat Leon har nyligen varit hos plastikkirurgen och gjort några skönhetsingrepp, men de är inte lätta att upptäcka!

Foto:

Seat2009-06-11 06:49


Den första generationen av Seat Leon kom 1999 och fick ett generationsbyte 2005 - då som en helt ny bil ritad av Walter de?Silva. Det uppkäftiga utseendet har sedan dess fått mängder av utmärkelser och mannen bakom linjerna är numera chefsdesigner för hela Volkswagen-koncernen. Nu är det dags för en fejslift, men spanjorerna har gått försiktigt fram.

Många val
Nospartiet är uppsnofsat och ståtar med en ny grill samt ett mindre kylaremblem. Tja, det är faktiskt sant och därmed bryts trenden med alla emblem som käkat anabola. Strålkastarna har däremot blivit större och även de yttre backspeglarna är nya. De främre sportstolarna är bekvämt skålade och baksätet riktigt rymligt, alltså långt ifrån vissa konkurrenters kyrkbänkar. Det blir inte sämre när man blickar ut över den milt städade instrumenteringen som har en centralt placerad varvräknare. Till höger om denna finns en sportig hastighetsmätare som börjar sin gradering vid klockan 06 och slutar vid 15. "Nya" Seat Leon kommer i en rad olika versioner och under huven erbjuds nio olika motorer: sex bensinare i effektspannet 85 till 240 hästar samt tre dieselspisar på 105, 140 respektive 170 hästar. Grundpriset startar från 149 900 kronor, men bästsäljaren tror den svenska generalagenten blir etanolmaskinen på 102 hästkrafter á la 179 900. Eviva España!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!