Gör ett klipp med Seat

Dagens testbil tillverkas i Barcelona och har döpts efter en stad i Kastilien. Du har säkert redan listat ut att vi sitter bakom ratten på Seat Leon - en modell som nu erbjuds som kombi. Men trots spanska städer som Barcelona och Leon så flyger våra tankar iväg till Sevilla. Det var här som den världskända barberaren höll hov och kanske ingick Seats ledning bland kunderna? Nya Leon ST Kombi är nämligen ett riktigt klipp.

Foto:

Seat2014-05-16 06:07


Från att ha varit den fula kusinen från landet så har Seat på senaste åren blivit en riktigt tuff skönhet. Med Leon ST erbjuder man äntligen smarta lastmöjligheter och allt toppas med en stor portion körglädje. Häng med och provkör längs de kuperande bergsvägarna runt staden som aldrig sover - Barcelona!

Inte slätkammadOm vi jämför designen mellan halvkombin och kombin så är den identisk från nospartiet till c-stolpen bakom insteget till baksätet. Attityden är riktigt tuff med de kantiga strålkastarna, vassa grillen och det stora luftintaget under stötfångaren. Sidolinjerna är stilrena och längst bak finns ett snitsigt karossveck som löper runt hela bakpartiet. Lägg till detta ett färgprogram som skulle göra Antikrundans konstexpert Claes Moser salig av lycka. Seat Leon ST Kombi har dragits ut hela 27 centimeter och bagageutrymmet sväljer därmed 587 liter. Behöver du lasta mer så är det bara att fälla baksätet och vips går det att trycka in 1 470. Tyvärr blir inte lastytan helt plan utan som hos de flesta kombimodeller blir det en liten skidbacke upp mot framsätenas ryggstöd. Om vi fortsätter vår rundtur inne i kupén så ser man snabbt hur utsidans skarpa vinklar även smittat av sig på insidan.

Hårresande motorMotorerna är identiska med "vanliga" Seat Leon och samtliga har start/stopp-system. Det rör sig om bensinfyror på 105, 122, 140 respektive 180 hästkrafter eller dieselfyror på 105, 110, 150 eller 184 hästar. Vilken man väljer är oftast en ekonomisk fråga, men en hårresande lekkamrat är den näst största bensinaren i det sportiga FR-utförandet. Här avverkas noll till hundra på 8,4 sekunder och topphastigheten är 211 km/h. En sexväxlad manuell låda är standard, men hostar du upp 14 500 kronor extra så ingår en sjustegad DSG-låda som dessutom kan utrustas med växelpaddlar vid ratten för 1 500 spänn.
Söker du istället efter en skattebefriad miljöbil så är dieselalternativet på 110 hästkrafter motorn för dig. Eller vad sägs om en blandad förbrukning på 0,33 liter milen? Grundpriset för nya Seat Leon ST Kombi startar från 169 900 kronor och redan då ingår bland annat insynsskydd för bagaget, luftkonditionering, färddator och en hyfsad ljudanläggning med 5-tumsskärm. Det här är vad barberaren i Sevilla skulle kallat för ett "riktigt klipp".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!