Grönt ljus för Seat Leon

Man säger ofta att "snålheten bedrar visheten" men så är det inte i fallet Seat Leon Ecomotive. Spanjoren dricker blott 0,45 liter milen och släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer vilket belönas med tiotusen kronor av staten. Själva bilen är inspirerad av den spanska tapaskulturen: man har nämligen plockat ihop många godbitar från Volkswagenkoncernens lagerhyllor. Låt oss provköra längs de kuperande bergsvägarna runt staden som aldrig sover - Barcelona!

Foto:

Seat2008-04-16 06:44


Att Barcelona är Spaniens näst största stad märks i den sönderstressade trafiken. Här råder ingen siesta utan snarare en livlig fiesta med biltutor till förbannelse. Men när lugnet väl har lagt sig några mil utanför metropolen så är det bara att njuta av - dieselförbrukningen! Seat har nämligen lagt provkörningen i en flera mil lång uppförsbacke som får alla journalister att skaka på huvudena. Vill spanjorerna skjuta sig själva i foten? Men döm om vår förvåning när testbilen håller sig under den angivna förbrukningen på 0,45 liter milen.
Seat Leon är i sig själv en av marknadens trevligaste mellanklassbilar och Ecomotive har bara förstärkt detta. Man sitter utmärkt i kupén och instrumenteringen är ett föredöme på många sätt. Vi gillar den centralt placerade varvräknaren och till höger om denna finns en sportig hastighetsmätare som börjar sin gradering vid klockan 06 och slutar vid kl. 15. De mindre hjulen med högre däcksprofil gör körningen mjukare och vägljudet lägre, två viktiga egenskaper för en familjebil. Byggkvalitén är utmärkt men för att få lite mer utrustning bör man satsa på Stylance-utförandet aŽla 14 300 kronor extra. Ja, det känns absolut inte som någon uppoffring att köra Leon Ecomotive och miljöstämpeln får du på köpet. Grundpriset börjar på 185 600 kronor och dessutom tackar staten dig med 10 000 i rabatt.

Lapplisans skräck
Det kan tyckas vara märkligt, men en god egenskap med miljöbilar är att de inte behöver vara utrustade med den senaste motortekniken. Låg förbrukning uppnås nämligen ofta med lite äldre tvåventilsmaskiner som också är billigare att tillverka och serva. Seat har exempelvis valt att använda Volkswagens fyrcylindriga snåldiesel på 105 hästar. Fördelarna är den rekordlåga förbrukningen och koldioxidutsläppen, medan medaljens baksida är det råa dieselknattret. Efter en intensiv testdag i bergen så rullar vi åter ner mot "Barca". På vägen möter vi en Seat 600 från femtiotalet och det var så det hela började för spanjorerna, nämligen licensbyggda Fiatbilar. Seat Leon Ecomotive är i alla avseende en njutning, fram tills vår fickparkering utanför hotellet: bakåtsikten är ingen höjdare på grund av formen. Utsikten rakt fram är däremot suverän och de originella vindrutetorkarna parkerar lodrätt i A-stolparna. Ja, det blir alltså riktigt knepigt för lapplisorna att hitta plats för parkeringsboten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!